Rakieta Długi Marsz 6 wynosi 9 małych satelitów na niską orbitę

img

Rakieta Długi Marsz 6 wystartowała z kosmodromu Taiyuan i wyniosła na orbitę 9 niewielkich satelitów od różnych dostawców z Chin.

Start został przeprowadzony 27 kwietnia 2021 r. Lekka trzystopniowa rakieta na paliwo stałe Długi Marsz 6 wystartowała ze stanowiska nr 16 o 5:20 czasu polskiego. Niedługo po locie chińskie media poinformowały o udanym umieszczeniu ładunków na orbicie.

Na rakiecie podróżowało w tej misji 9 ładunków. Przemysłowy Instytut Badawczy Shandong wysłał parę satelitów Qilu-1 i Qilu-4, które są wyposażone w radary syntetycznej apertury SAR do prowadzenia obserwacji Ziemi. Dla Laboratorium Jihua wysłano w tym locie satelitę obserwacji optycznej Foshan 1. Satelita ten został wyposażony w optykę umożliwiającą wykonywanie panchromatycznych zdjęć powierzchni z rozdzielczością do 50 cm/px.

Firma Origin Space wysłała satelitę NEO-1, który będzie testował technologię spotykania i łapania siatką obiektów, na potrzeby przyszłego górnictwa kosmicznego lub usuwania śmieci orbitalnych.

Firma Beijing Weina Star Technology umieściła w tej misji na orbicie satelitę obserwacyjnego Taijing II (01). Beijing Zero-G Lab przygotował w tym locie parę satelitów Jin Zijing, również do celów obserwacji powierzchni Ziemi. Przedsiębiorstwo Guodian Gaoke wysłało eksperymentalnego satelitę Tanqui 9, który będzie pomagał w rozwoju technik telekomunikacyjnych do budowanej konstelacji satelitów Internetu Rzeczy (IoT).

Ostatnim ładunkiem misji był satelita Hangsheng-1 – pierwsze urządzenie firmy Hunan Hangsheng Satellite Technology Company do testów technologii i prowadzenia obserwacji Ziemi.

Była to 5. udana misja orbitalna rakiety Długi Marsz 6 w historii. Chiny przeprowadziły tym lotem już 10 prób rakiet orbitalnych, z czego 9 było udanych. Najbliższym spodziewanym chińskim startem jest teraz misja z pierwszym modułem Chińskiej Stacji Kosmicznej. Tianhe-1 ma być wyniesiony na rakiecie Długi Marsz 5B już 29 kwietnia.

Na podstawie: NSF/Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 6 wznosząca się z misją 9 satelitów. Źródło: Xinhua/Zheng Taotao.