Rakieta Falcon 9 wynosi satelitę telekomunikacyjnego JCSAT-18/Kacific-1

img

Rakieta Falcon 9 wysłała w poniedziałek na orbitę komercyjnego satelitę telekomunikacyjnego JCSAT-18/Kacific-1.

Start został przeprowadzony ze stanowiska SLC-40 na kosmodromie w Cape Canaveral, zaledwie 11 dni po poprzednim starcie z tej samej wyrzutni. Rakieta wystartowała 16 grudnia o 19:10 czasu lokalnego (w Polsce był już 17 grudnia, godzina 1:10).

Transmisja ze startu. Źródło: SpaceX.

Cały lot przebiegł pomyślnie. Satelita został wypuszczony na poprawnej orbicie transferowej do orbity geostacjonarnej. Dolny stopień, który wykonywał już swój trzeci lot wylądował na barce, na Oceanie Atlantyckim.

Ładunkiem misji był podwójny satelita JCSAT-18/Kacific-1. Ważący 6800 kg statek bazuje na platformie Boeing 702MP i będzie wykorzystywany przez dwie firmy: SKY Perfect JSAT oraz Kacific Broadband Satellites.

Część wykorzystywana przez JSAT składa się z transponderów komunikacyjnych pasma Ku i będzie dostarczać usług telefonicznych i dostępu do Internetu dla użytkowników w północnej i południowo-wschodniej Azji, północnym Pacyfiku i południowej Alasce. Ładunek komunikacyjny Kacific-1 składa się z kolei z 56 transponderów pasma Ka, przeznaczonych do wykorzystania przez użytkowników Azji Południowo-Wschodniej

Był to 91. udany start rakiety orbitalnej w tym roku i 13. start rakiety Falcon 9. Z końcem roku trwa intensywny okres lotów rakietowych. 16 grudnia odbył się też start chińskiej rakiety Długi Marsz 3B z parą satelitów nawigacyjnych systemu Beidou, a 18 grudnia rakieta Sojuz ST-A wyniosła zestaw kilku satelitów w tym europejski teleskop CHEOPS do poszukiwania planet pozasłonecznych (o tym napiszemy w osobnym artykule).

Na podstawie: SpaceX/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca z satelitą JCSAT-18/Kacific-1. Źródło: SpaceX.