Rakieta LauncherOne wysłała 7 satelitów dla Sił Kosmicznych USA i NASA

virgin orbit

1 lipca 2022 r. z pokładu samolotu nosiciela Cosmic Girl wypuszczono rakietę orbitalną poziomego startu LauncherOne firmy Virgin Orbit. W udanym locie wyniosła na orbitę 7 ładunków dla Sił Kosmicznych USA i agencji NASA.

Rakietę przeniósł do strefy startowej nad Pacyfikiem samolot Cosmic Girl, będący przystosowaną wersję Boeinga 747-400. Rakieta została wypuszczona o 23.53 czasu lokalnego (PST). Parę sekund później uruchomiła swój silnik pierwszego stopnia NewtonThree. Oba stopnie rakiety pracowały poprawnie. Po dwóch odpaleniach górnego stopnia wszystkie satelity zostały wypuszczone na niskiej orbicie okołoziemskiej.

Transmisja ze startu misji.

O ładunkach

W misji oznaczonej przez Siły Kosmiczne USA jako STP-S28A wyniesiono 7 satelitów, wszystkie to nanosatelity standardu CubeSat. Największym ładunkiem lotu był Slingshot 1 - satelita standardu CubeSat 12U (20 cm x 20 cm x 30 cm) zbudowany przez firmę Aerospace Corporation. Statek testował będzie 19 różnych komponentów na potrzeby misji małych satelitów.

Drugim pod względem wielkości był Compact Total Irradiance Monitor - satelita standardu CubeSat 6U (10 cm x 20 cm x 30 cm) zbudowany przez Uniwersytet Kolorado w Boulder i ufundowany przez program ELaNa NASA. Statek będzie miał zadanie pomiaru całkowitej ilości energii słonecznej docierającej do Ziemi.

ctim
Satelita CTIM przygotowywany do lotu STP-S28A. Źródło: Tim Hellickson/Uniwersytet Kolorado w Boulder.

Dla United States Army Space and Missile Defense Command umieszczono w tej misji parę połączonych cubesatów 6U o nazwie Gunsmoke-L. Statki zostały zbudowane przez firmę Dynetics i zgodnie z oficjalnym opisem są “statkami kosmicznego wsparcia taktycznego”. Podzielą się na dwa osobne satelity już na orbicie.

NASA zbudowała też dla tego lotu satelitę GPX2. Jest to nanosatelita standardu CubeSat 3U, który przetestuje powszechnie dostępne komercyjne komponenty do dostarczania sygnału precyzyjnej nawigacji przy użyciu sygnału satelitów GPS. Innym satelitą agencji NASA z tej misji jest NACHOS-2 - CubeSat 3U do wykrywania gazów śladowych jak dwutlenek siarki w atmosferze ziemskiej. Podobny statek został wypuszczony kilka dni temu na orbicie przez towarowy statek Cygnus, który wykonywał misję do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Laboratorium Badawcze Sił Powietrznych USA wysłało w tej misji nanosatelitę Recurve, który przetestuje technologię adaptacyjnej sieci telekomunikacyjnej. Ostatnim ładunkiem misji był satelita MISR-B (Modular Intelligence, Surveillance and Reconnaissance B), który ma przetestować różne możliwości dla nieznanej agencji, najpewniej związanej z Siłami Kosmicznymi USA.

Był to już 4. udany lot orbitalny systemu LauncherOne w historii. Po raz pierwszy misję wykonano w warunkach nocnych. Jeszcze w tym roku firma Virgin Orbit chce poszerzyć swoją działalność na Europę. We wrześniu ma się odbyć pierwszy start rakietowy z Portu Kosmicznego Cornwall w Wielkiej Brytanii.

Na podstawie: NASA/Virgin Orbit/Space News

Na zdjęciu: Samolot Cosmic Girl kołujący przed startem misji STP-S28A. Źródło: Virgin Orbit/Dae Dae.