Rakieta New Shepard wykonuje udany lot suborbitalny

img

Rakieta New Shepard firmy Blue Origin wykonała udany lot suborbitalny. Był to już 10. test systemu, który ma wkrótce zabierać turystów w krótkie podróże do granicy kosmosu.

Rakieta wystartowała ze stanowiska w West Texas o 16.05 czasu polskiego. Lot przebiegł pomyślnie. Kapsuła zamontowana na szczycie rakiety osiągnęła pułap 107 km. Rakieta po udanym locie powróciła i wylądowała w wyznaczonej strefie, a kapsuła przyziemiła na spadochronach po nieco ponad 10 minutach.

Film ze startu. Źródło: Blue Origin.

W statku, który został wyniesiony w lot suborbitalny umieszczono eksperymenty naukowe, w tym serię badań programu Flight Opportunities od NASA. Ładunki zabrane w locie testowym w ramach programu NASA to:

• Modal Propellant Gauging - eksperyment pomiaru poziomu paliwa w warunkach mikrograwitacji.
  • Vibration Isolation Platform - testowa platforma do izolacji ładunku od wibracji występujących podczas startu rakiety.
  • EM Field - eksperyment obserwacji pól elektromagnetycznych na Ziemi.
  • Flow Boiling in Microgap Coolers - test technik chłodzenia elektroniki.
  • Zero-Gravity Green Propellant Management Technology - test ekologicznego paliwa AFM-315E, które może być w przyszłości wykorzystane w statkach kosmicznych i zastąpić wykorzystywaną teraz powszechnie hydrazynę.
  • COLLIDE - eksperyment badający zachowanie drobin kurzu po kontakcie z powierzchnią statku kosmicznego.
  • CORE - badanie pobrania i analizy próbek materiału w warunkach mikrograwitacji.
  • Validating Telemetric Imaging Hardware for Crew-Assisted and Crew-Autonomous Biological Imaging in Suborbital Applications - testowanie sprzętu do eksperymentów biologicznych podczas misji kosmicznych.

Był to już 10. test systemu New Shepard i 4. korzystający z najnowszego egzemplarza rakiety i kapsuły. Czwarta rakieta, przeznaczona do pierwszych lotów z ludźmi na pokładzie jest już przygotowywana do lotu.

Źródło: Blue Origin/NS/SN

Na zdjęciu: Rakieta New Shepard po udanym lądowaniu. Źródło: Blue Origin.