Rakieta Sojuz wysłała towarowy statek Progress MS-22 do stacji ISS

start

Do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej poleciał rosyjski statek towarowy Progress MS-22.

9 lutego 2023 r. z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz 2.1a. Na jej szczycie znalazł się bezzałogowy statek zaopatrzeniowy Progress MS-22 z towarem przeznaczonym na stację ISS.

Lot rakietowy Sojuza przebiegł pomyślnie i po niecałych 9 minutach od startu górny stopień rakiety znalazł się wraz ze statkiem na wstępnej niskiej orbicie okołoziemskiej o wymiarach 240 na 193 km. Teraz trwa samodzielny lot orbitalny statku. Po synchronizacji ze stacją Progress zbliży się do niej i 11 lutego zadokuje do tylnego portu w rosyjskim module Zwiezda.

Na pokładzie Progressa znalazło się około 2,5 t towaru, w tym: 1,3 t zaopatrzenia dla załogi i sprzętu konserwacyjnego oraz eksperymentów naukowych, 700 kg paliwa do systemu napędowego stacji, 420 kg wody i 40 kg skompresowanego powietrza dla systemów sztucznej atmosfery. Do eksperymentów wysłanych w misji należą m.in. zestawy antenowe Napor-miniRSA i ASN-KM przeznaczone do montażu na zewnątrz stacji.

Była to pierwsza w tym roku misja obsługująca Międzynarodową Stację Kosmiczną i 18. ogólnie udany start orbitalny na świecie. W lutym czekają nas jeszcze dwa loty statków załogowych do stacji.

Najpierw 20 lutego rakieta Sojuz wyśle statek Sojuz MS-23 do ISS. Będzie to wyjątkowa misja, bo w załogowej kapsule nie będzie astronautów. Statek ten ma zastąpić Sojuza MS-22, który doznał wycieku chłodziwa z systemu kontroli termicznej i jest niezdatny, by wrócili nim astronauci.

Potem 26 lutego ma polecieć misja Crew-6. Statek Crew Dragon startujący na rakiecie Falcon 9 firmy SpaceX wyśle czterech astronautów do stacji ISS na półroczną ekspedycję.

Na podstawie: NASA/RussianSpaceWeb/SN

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a lecąca z misją Progress MS-22. Źródło: NASA TV.