Rakietowa końcówka sierpnia w wykonaniu Chin

img

23 i 24 sierpnia przeprowadzono w Chinach dwa udane starty rakiet orbitalnych. Do tej pory w 2022 roku Państwo Środka przeprowadziło 34 udane loty kosmiczne.

23 sierpnia z kosmodromu Xichang wystrzelono lekką rakietę nośną Kuaizhou 1A. Jej drugi lot w 2022 roku zakończył się powodzeniem i na niską orbitę okołoziemską trafił satelita Chuangxin 16.

Nie wiadomo do końca jakie jest przeznaczenie nowego satelity. Z języka chińskiego jego nazwa oznacza innowację więc może chodzić o testy technologii kosmicznych. Przed startem pojawiały się informacje, że planowane są dwa ładunki Chuangxin 16. Na razie jednak śledzony na niebie jest tylko jeden obiekt. Albo więc satelita podzieli się na dwa osobne byty w przyszłości albo kolejny satelita tej serii trafi na orbitę w innym starcie.

długi marsz 2d start
Rakieta Długi Marsz 2D startująca z satelitą Beijing 3B. Źródło: Zheng Bin/Xinhua.

Już dzień później, 24 sierpnia z innego chińskiego kosmodromu Taiyuan wystartowała rakieta Długi Marsz 2D. W również udanym locie na orbitę heliosynchroniczną trafił satelita Beijing 3B.

Beijing 3B to satelita obserwacji Ziemi, wyposażony w optykę pozwalającą na wykonywanie obrazów z rozdzielczością do 0,5 m/px. Dane pozyskiwane za pomocą statku będą wykorzystywane do celów cywilnych: zarządzania zasobami, rolnictwie, monitoringu ekologicznym czy urbanistyce.

Beijing 3B powstał w oparciu o platformę satelitarną CAST-3000E zakładu CAST. Satelitę użytkować będzie firma Twenty First Century Aerospace Technology. Platforma satelitarna ma umożliwiać wykorzystywanie satelity przez czas co najmniej 8 lat.

Siostrzany satelita Beijing 3A (znany też jako Beijing 3) został wysłany na takiej samej rakiecie w 2021 roku. Beijing 3A i 3B rozpoczynają nową sieć obserwacyjną firmy. Są to też pierwsze satelity tego przedsiębiorstwa budowane w całości z chińskich podzespołów. Wcześniejsze generacje Beijing 1 i Beijing 2 powstały wraz z brytyjską firmą SSTL.

Źródło: NSF/Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Kuaizhou 1A startująca z satelitą Chuangxin 16 na szczycie. Źródło: Qiu Lijun/Xinhua.