Rakietowa końcówka września

img

W końcówce września miały miejsce dwa starty rakiet orbitalnych. Chiński system Długi Marsz 4B wyniósł na orbitę parę satelitów obserwacji środowiska, a z Rosji rakieta Sojuz 2.1b umieściła w przestrzeni kosmicznej trio satelitów telekomunikacyjnych Goniec-M i kilkanaście mniejszych ładunków komercyjnych.

Huanjing 2

Z kosmodromu Taiyuan w Chinach wystartowała 27 września rakieta Długi Marsz 4B z parą satelitów środowiskowych Huanjing 2A i 2B. Statki mają zastąpić poprzednią serię wysłaną w 2008 r.

Huanjing 2A i 2B to para identycznych satelitów wyposażonych w urządzenia optyczne umożliwiające obrazowanie w świetle widzialnym i bliskiej podczerwieni na potrzeby ochrony środowiska, zarządzania zasobami naturalnymi, rolnictwa i leśnictwa. Satelity bazują na platformie CAST-2000.

Był to 25. udany chiński start orbitalny w tym roku i jak to czasem z chińskimi startami bywa, nie był on w uprzedzony w żaden sposób.

Rosyjskie Gońce

Z rosyjskiego kosmodromu Plesieck wystartowała 28 września rakieta Sojuz 2.1b. Głównym ładunkiem misji była trójka satelitów telekomunikacyjnych Goniec-M.

Goniec to cywilny system satelitarny powstały na bazie wojskowych satelitów Strzała-3. Sieć satelitów Goniec oferuje wsparcie komunikacyjne wymiany informacji medycznej między organizacjami ochrony zdrowia w wielu państwach świata. Odnowiona sieć Goniec-M budowana jest od 2005 r. Do tej pory wysłano już 19 satelitów tego systemu.

Oprócz Gońców na szczycie rakiety znalazła się grupa 19 niewielkich ładunków różnych firm i instytucji. Na orbitę trafiła kolejna para statków fińskiej firmy ICEYE (z polskim współzałożycielem). ICEYE X6 i X7 to kolejne urządzenia budujące sieć satelitów obserwacyjnych z radarem syntetycznej apertury SAR.

Na orbitę trafiły też kolejne cztery satelity Lemur-2 amerykańskiej firmy Spire (Lemur-2 120-124). Satelity te są wyposażone w ładunek umożliwiający profilowanie atmosfery do celów pogodowych oraz śledzenie statków powietrznych i morskich za pomocą odbiorników sygnałów AIS i ADS-B.

Kanadyjska firma Kepler Communications wysłała parę prototypowych satelitów telekomunikacyjnych Kepler x1 i Kepler x2 dla Internetu rzeczy (IoT).

Pozostałe ładunki wyniesione w tej misji to: NetSat 1-4 i SALSAT (Niemcy), Yarilo 1,2, Dekart i Norby (Rosja), LacunaSat 3 (Litwa) oraz MeznSat (Zjednoczone Emiraty Arabskie).

Na podstawie: Roskosmos/Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1b startująca z kosmodromu w Plesiecku z satelitami Goniec-M. Źródło: Glavkosmos.