Rakietowe starty z Chin i Japonii

img

W poniedziałek z Japonii i Chin wystartowały rakiety z satelitami do badania środowiska. Japońska rakieta H-IIA wyniosła na orbitę satelitę do pomiaru gazów cieplarnianych Ibuki 2, a chińska Długi Marsz 2C wystrzeliła chińsko-francuskiego satelitę oceanograficznego CFOSat.

Dla lepszego zrozumienia zmian klimatu

Z kosmodromu Tanegashima wystartowała w poniedziałek rakieta H-IIA. Na jej szczycie umieszczono 2. japońskiego satelitę do obserwacji gazów cieplarnianych serii Ibuki. Oprócz głównego ładunku, na pokład zabrano także 5 mniejszych satelitów. Lot i wypuszczenie każdego z nich zakończyło się powodzeniem.

Ibuki 2 to zbudowany przez Mitsubishi Electric satelita, którego celem jest pomoc w zrozumieniu zmian klimatu i ustaleniu ilości gazów cieplarnianych emitowanych przez działalność ludzką oraz w sposób naturalny. Statek waży 1800 kg i został zaprojektowany do przynajmniej 5-letniej misji. Satelita za pomocą swoich przyrządów zmierzy koncetrację w atmosferze dwutlenku węgla, metanu i tlenku węgla.

Na rakiecie znalazło się też miejsce dla pierwszego satelity obserwacyjnego zbudowanego w Zjednoczonych Emiratów Arabskich. KhalifaSat to ważący 330 kg satelita z możliwością obserwacji obiektów na Ziemi o wielkości 70 cm.

Pozostałe wyniesione w tej misji ładunki to:

• Diwata 2B - ważący 56 kg satelita Filipin do testów technologii obserwacyjnych i amatorskiej komunikacji radiowej.
  • Ten-Koh - japoński demonstrator technologiczny do pomiarów środowiska na niskiej orbicie okołoziemskiej. Ważący 23 kg statek zmierzy promieniowanie, natężenie pola magnetycznego i gęstość elektronów w misji trwającej co najmniej 6 miesięcy.
  • AUTcube 2 - japoński nanosatelita standardu CubeSat 1U, ważący zaledwie 1,6 kg. Przetestuje technologię optycznej komunikacji, kamery wirtualnej rzeczywistości oraz przeprowadzi testy interferencji elektromagnetycznej.
  • STARS-AO - również japoński CubeSat standardu 1U, który zademonstruje możliwości obserwacji astronomicznych przy użyciu miniaturowego teleskopu.

Badania oceanów

Z kosmodromu w północno-zachodnich Chinach wystartowała z kolei wspólna misja chińskich i francuskich naukowców. Na rakiecie Długi Marsz 2C wyniesiony został satelita oceanograficzny CFOSat.

Lot rakiety rozpoczął się o 1:43 czasu polskiego z kosmodromu Jiuquan. Start przebiegł pomyślnie i satelita trafił na heliosynchroniczną orbitę o wysokości 520 km.

Wyniesiony ładunek to największa do tej pory współpraca w sektorze kosmicznym Chin i Francji. Dane z satelity zostaną wykorzystane do przewidywania tras i intensywności cyklonów tropikalnych oraz przewidywania występowania burz.

Ważący 600 kg satelita został wyposażony w dwa instrumenty obserwacyjne: radar skanujący w paśmie Ku SWIM oraz skaterometr do pomiaru prędkości wiatru. Pierwsze pomiary ze statku powinny nastąpić już na początku 2019 roku. Satelita został przygotowany do 3 lat pracy.

Źródło: SN

Na zdjęciu: Grafika prezentująca wygląd satelity CFOSat. Źródło: CNES.