Rakietowy listopad w wykonaniu Chin

img

Chiny w samym tylko w listopadzie przeprowadziły 7 udanych lotów rakiet orbitalnych. Nie wszystkie zdążyliśmy opisać na łamach portalu. Dlatego tutaj podsumowujemy wszystkie starty chińskich rakiet z listopada 2022 r.

ChinaSat 19

Pierwszym listopadowym startem chińskiej rakiety orbitalnej była misja Zhongxing 19. Rakietę Długi Marsz 3B wystrzelono z kosmodromu Xichang. Celem lotu było umieszczenie ładunku na orbicie GTO. Zhongxing 19 to satelita telekomunikacyjny wysokiej przepustowości, świadczący głównie mobilne usługi komunikacyjne dla użytkowników na drogach lotniczych między Chinami i USA. Więcej o tym starcie napisaliśmy w osobnym artykule.

Yunhai 3

Kilka godzin przed misją towarową Tianzhou 5 do chińskiej stacji Tiangong z kosmodromu Taiyuan przeprowadzono start rakiety Długi Marsz 6A z satelitą Yunhai 3. Rakietę wystrzelono 11 listopada 2022 r. o 23.52 czasu polskiego.

Satelita Yunhai 3 jest wg oficjalnych informacji satelitą badania środowiska. Został wysłany na orbitę heliosynchroniczną, co sugeruje jego wykorzystanie w jakiegoś rodzaju misji obserwacyjnej.

Statek wystrzelono za pomocą rakiety Długi Marsz 6A. To nowy system nośny Chin, który zadebiutował w marcu 2022 r. i w pewnym stopniu bazuje na rakiecie Długi Marsz 6. Rakieta ma dwa stopnie na kerozynę i ciekły tlen oraz cztery rakiety pomocnicze na paliwo stałe. Jest w stanie wysłać do 4 t na orbitę heliosynchroniczną wokół Ziemi.

Tianzhou 5

Tego samego dnia co lot z Taiyuan rakiety Długi Marsz 6A z innego kosmodromu Wenchang przeprowadzono start rakiety Długi Marsz 7. Dwustopniowa konstrukcja wyniosła w drogę do chińskiej stacji kosmicznej Tiangong statek towarowy Tianzhou 5.

img
Rakieta Długi Marsz 7 startująca ze statkiem towarowym Tianzhou 5 z kosmodromu Wenchang. Źródło: Xinhua/Yang Guanyu.

W Tianzhou 5 znalazło się 5 t zaopatrzenia dla załogi, sprzętu na potrzeby działania stacji i eksperymenty naukowe. Więcej o tej misji pisaliśmy w osobnym artykule.

Yaogan 34-03

Chiny nie zwalniały tempa. Już 15 listopada z najstarszego chińskiego kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta Długi Marsz 4C. Na orbitę wyniosła trio satelitów Yaogan 34 (03). Mianem Yaogan określane są satelity teledetekcyjne. Według oficjalnych informacji statki Yaogan 34 wykonują obserwację optyczną na potrzeby przeglądu lądu, oceny plonów, zapobiegania negatywnym skutkom klęsk żywiołowych i innych celów cywilnych. Możliwe, że obrazy z satelitów będą też używane przez wojsko.

Jilin-1 Gaofen 03D

Dzień później, 16 listopada, również z kosmodromu Jiuquan wykonano start rakiety Ceres 1, należącej do chińskiej firmy Galactic Energy. Ceres 1 to lekka czterostopniowa rakieta nośna, zdolna umieścić na niskiej orbicie okołoziemskiej do 700 kg ładunku. Trzy pierwsze stopnie rakiety zasilane są stałym paliwem, a górny ostatni stopień hydrazyną. Rakieta wykonała już 4. misję od swojego debiutu w 2020 r. Wszystkie były do tej pory udane.

ceres 1
Start Ceres 1 z 16 listopada 2022 r. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.

W locie udało się umieścić na orbicie 5 satelitów Jilin-1 Gaofen 03D. Jilin-1 to chińska konstelacja różnego rodzaju satelitów obserwacji Ziemi. To pierwszy komercyjny system tego typu rozwijany w Chinach. Pierwsze satelity systemu trafiły na orbitę w 2015 roku. 03D to seria ważących po około 40 kg statków, wyposażonych w optykę umożliwiającą wykonywanie panchromatycznych obrazów planety z rozdzielczością poniżej 1 m/px. Satelitom tym towarzyszą też serie 03B o podobnym przeznaczeniu oraz 03C dostosowane do rejestracji wideo.

Yaogan 36-03

27 listopada z kosmodromu Xichang wystartowała rakieta Długi Marsz 2D. W przedostatnim listopadowym locie orbitalnym z Chin wyniosła na orbitę trio satelitów Yaogan 36-03 A, B i C.

Para satelitów Yaogan 36-03 A i B została zbudowana przez pekińskie zakłady DFH, a 36-03 C powstał w szanghajskiej fabryce SAST. Seria Yaogan 36 została zapoczątkowana we wrześniu 2022 r. i teraz mniej więcej co miesiąc wysyłane są kolejne trójki satelitów. Yaogan 36 przypomina serię Yaogan 35, wysyłaną również bardzo często w tym roku. Nie wiemy czy serie te różnią się czymś. Analitycy podejrzewają, że w przypadku serii Yaogan 35 jeden ze statków (C) to satelita radarowy, a pozostałe (A i B) to satelity obrazowania optycznego. Inne teorie mówią jednak, że może chodzić o satelity zwiadu elektronicznego (electronic intelligence – ELINT) przeznaczone do identyfikacji i lokalizacji źródeł radiowych.

shenzhou 15
Rakieta Długi Marsz 2F przygotowywana do transportu na wyrzutnię startową przed misją Shenzhou 15. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.

Shenzhou 15

Ostatnim listopadowym startem rakietowym Chin była załogowa misja Shenzhou 15. Rakieta Długi Marsz 2F ze statkiem z trzema astronautami wystartowała 29 listopada z kosmodromu Jiuquan. Shenzhou 15 poleciał do stacji Tiangong i przez kilka dni na pokładzie kompleksu znajdowało się sześcioro astronautów. Więcej o tej misji napisaliśmy w osobnym artykule.

Na podstawie: Xinhua/NSF/Gunter's Space Website

Na zdjęciu tytułowym: Rakieta Długi Marsz 4C startująca z satelitami Yaogan 34-03. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.