Rakietowy początek sierpnia w Chinach

img

Od 3 sierpnia przez trzy dni z rzędu z Chin startowały rakiety orbitalne. Jeden z tych lotów się jednak nie powiódł.

Druga awaria rakiety Hyperbola 1

3 sierpnia 2021 r. nie zakończyła się powodzeniem misja rakiety Hyperbola 1 prywatnego chińskiego podmiotu iSpace. Trzeci lot rakiety miał być powrotem do służby po nieudanym poprzednim w lutym 2021 r., kiedy ładunek nie trafił na orbitę. Tym razem również jednak się nie udało.

Start przeprowadzono z kosmodromu Jiuquan na pustyni Gobi. Państwowe media poinformowały kilka godzin po starcie, że nie udało się umieścić satelity na orbicie. Brakuje jednak szczegółów na temat tego, co uległo awarii. Nieoficjalnie mowa o tym, że nie odłączyła się osłona aerodynamiczna chroniąca ładunek w locie w niskich warstwach atmosfery albo że nie zadziałał sprawnie trzeci stopień rakiety.

Nie wiemy też, jaki był ładunek misji. Analitycy wskazują, że najprawdopodobniej był to satelita Jilin-1 Mofang 01A budowanej przez firmę Chang Guang Satellite Technology sieci komercyjnych obserwacji Ziemi.

Niemieckie satelity komunikacji multimedialnej

Z kosmodromu Taiyuan niespodziewanie 4 sierpnia wystartowała rakieta Długi Marsz 6. Jedna z mniejszych nowych chińskich rakiet wyniosła w udanym locie parę satelitów KL-Beta A i B dla niemieckiej firmy KLEO Connect.

Satelity KL-Beta A i B powstały w Instytucie Innowacji Mikrosatelitarnych w Szanghaju. To następcy satelitów KL-Alpha, które kontynuują testy technologii na potrzeby przyszłej sieci telekomunikacyjnej. Ta ma służyć głównie przesyłowi danych multimedialnych.

Faza beta testów ma sprawdzać ładunek komunikacyjny pasma Ka, technikę tłumienia interferencji na tym paśmie z satelitów geostacjonarnych czy użycie tanich, ogólnie dostępnych komponentów elektronicznych. Satelity KL są też wyposażone w terminale do międzysatelitarnej komunikacji laserowej oraz silniki jonowe efektu Halla do manewrów orbitalnych.

Trzeci lot rakietowy w trzy dni

5 sierpnia z kosmodromu Xichang Chiny przeprowadziły trzeci rakietowy lot orbitalny w ciągu zaledwie trzech dni. W udanej misji weteran rakiet chińskiego programu kosmicznego – rakieta Długi Marsz 3B – wysłała na orbitę rządowego satelitę telekomunikacyjnego Zhongxing 2E.

Najprawdopodobniej satelita Zhongxing 2E to czwarty z serii Shentong 2 – wojskowych satelitów telekomunikacyjnych służących wojsku Państwa Środka do tekstowej i głosowej komunikacji.

Satelita docelowo zajmie pozycję na orbicie geostacjonarnej. Ma zapewniać komunikację w paśmie Ku i dostarczać za pomocą swoich anten wiele sterowalnych wiązek, umożliwiających korzystanie z satelitów przez poruszających się użytkowników.

Na świecie przeprowadzono do tej pory 71 udanych lotów rakiet orbitalnych. Chiny przeprowadziły z tej puli 26 startów, z czego dwa były nieudane.

Oba nieudane chińskie loty w 2021 r. to loty rakiet Hyperbola 1 firmy iSpace. Przedsiębiorstwo przeszło do historii w 2019 r., kiedy stało się pierwszym prywatnym chińskim podmiotem osiągającym orbitę za pomocą właśnie tej rakiety. Jej drugi lot – przeprowadzony w lutym 2021 r. – nie był udany, rakieta doznała awarii w locie w gęstych warstwach atmosfery. Również opisywany tutaj trzeci lot się nie powiódł, jednak tym razem rakieta uległa awarii już w dalszej fazie misji.

Na podstawie: Xinhua/NSF/SN

Na zdjęciu: Start rakiety Długi Marsz 6 z satelitami KL-Beta A i B z kosmodromu Taiyuan w Chinach. Źródło: Zheng Taotao/Xinhua.