Rakietowy weekend: nieudany lot rakiety Electron i udana misja rakiety Długi Marsz 4B

img

W ostatnich dniach przeprowadzono dwa starty rakiet orbitalnych. Chiński system Długi Marsz 4B z powodzeniem umieścił na orbicie satelitę obserwacji Ziemi. Nie udał się jednak start rakiety Electron, która wynosiła 7 niewielkich satelitów. Była to pierwsza awaria tej rakiety od jej debiutu w 2017 roku.

Awaria rakiety Electron

Nie powiódł się 13. start rakiety Electron firmy Rocket Lab. Awaria nastąpiła w późnej fazie lotu podczas pracy drugiego stopnia i siedem wynoszonych ładunków zamiast na orbitę – rozbiło się wraz ze stopniem w oceanie.

Rakieta wystartowała 4 lipca o 23:19 czasu polskiego z kosmodromu na półwyspie Mahia w Nowej Zelandii. Lot przebiegał pomyślnie aż do pracy drugiego stopnia, kiedy wystąpił problem uniemożliwiający osiągnięcie rakiecie prędkości orbitalnej.

Ładunkami misji było siedem niewielkich satelitów. Największym wynoszonym statkiem o masie 67 kg był CE-SAT-1B – testowy satelita obserwacji Ziemi firmy Canon Electronics. Miał on zademonstrować obrazowanie wysokiej rozdzielczości (do 1 m/px) z niskiej orbity okołoziemskiej.

Na rakiecie podróżowało też 5 nanosatelitów Flock 4e (SuperDove) firmy Planet Labs. Satelity te mają masę po ok. 5 kg i tworzą komercyjną sieć obrazowania Ziemi. Od 2014 roku kilkaset satelitów firmy trafiło na niską orbitę.

Ostatnim ładunkiem lotu był brytyjski satelita Faraday-1 firmy In-Space Missions. Był to demonstrator platformy satelitarnej, która ma oferować montaż ładunków naukowych na satelitach standardu CubeSat 6U dla startupów, instytucji publicznych i grup badawczych.

Był to pierwszy nieudany lot rakiety Electron od jej debiutu w 2017 r. Od tego czasu system nośny firmy Rocket Lab wykonał 11 udanych misji z rzędu. Był to jego 3. start w tym roku, wykonany zaledwie 20 dni po ostatniej udanej misji.

Chiński satelita obserwacyjny

3 lipca o 5:10 czasu polskiego z kosmodromu Taiyuan w Chinach wystartowała rakieta Długi Marsz 4B z kolejnym satelitą cywilnej sieci obserwacji Ziemi Gaofen. Dodatkowym ładunkiem misji był satelita edukacyjny Xibaipo (BY 70-2).

Lot rakiety przebiegł pomyślnie i satelity zostały wypuszczone na docelowej orbicie. Był to 14. udany start chińskiej rakiety orbitalnej w tym roku.

Na podstawie: NSF/Xinhua/Rocket Lab

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 4B startująca z Taiyuan z satelitą obserwacji Ziemi serii Gaofen. Źródło: Zheng Taotao/Xinhua.