Rakietowy wtorek w Chinach

img

Chiny przeprowadziły we wtorek dwie udane misje rakiet orbitalnych. W ich wyniku na orbitę trafiło 5 satelitów.

Satelity poprawiające nawigację

Pierwszy wtorkowy start odbył się na kosmodromie Jiuquan. Wystartowała stamtąd rakieta Kuaizhou 1A, wynosząc z powodzeniem na orbitę parę satelitów poprawiania sygnału nawigacyjnego CentiSpace-1 S3 i S4.

Pekińska firma Future Navigation rozwija sieć satelitów poprawy sygnału z satelitów nawigacyjnych. Statki trafiają na niską orbitę okołoziemską i korzystając z sygnału na dokładnych zegarach statków nawigacji nad nimi jak GPS czy Beidou wprowadzają poprawki, efektywnie zwiększając dokładność usługi.

Firma swojego pierwszego satelitę S1 wysłała z powodzeniem w 2018 roku, również na rakiecie Kuaizhou 1A. Nie powiodło się z kolei wyniesienie statku S2, bo został on utracony w katastrofie rakiety Kuaizhou 11 w 2020 roku. Docelowo sieć ma się składać ze 160 satelitów.

Satelity CentiSpace-1 mają masę około 100 kg i są budowane dla firmy Future Navigation przez CAS Microspace, bazując na ich platformie satelitarnej WN-100.

Wojskowe trio

Zaledwie dwie godziny później z innego chińskiego kosmodromu Xichang wystrzelono rakietę Długi Marsz 2D. System wyniósł na orbitę tajemniczy triplet satelitów wojskowych Yaogan 35-05 A, B i C.

Starty serii Yaogan 35 śledzimy od 2021 roku. 6 listopada 2021 r. na orbitę trafiło pierwsze trio tych statków. Satelity te są wysyłane z dużą częstotliwością. W niecały rok wystrzelono już 15 egzemplarzy.

Mianem Yaogan określa się chińskie satelity obserwacji Ziemi. Dwa satelity A i B z każdej trójki są budowane przez zakłady DFH Satellite należące do CAST w Pekinie, natomiast satelita C jest produkowany w fabrykach SAST w Szanghaju.

Z obserwacji satelitów na niebie wynika, że latają one w takich trójkach jak są wysyłane - jeden satelita wyprzedza pozostałą dwójkę, która znajduje się za nim na orbicie w luźnej formacji. Analitycy podejrzewają, że jeden ze statków (C) to satelita radarowy, a pozostałe (A i B) to satelity obrazowania optycznego. Inne teorie mówią, że może chodzić o satelity zwiadu elektronicznego (ELINT) do identyfikacji i lokalizacji źródeł radiowych.

Ciekawi także orbita na jaką są wysyłane. Nie jest to orbita heliosynchroniczna często stosowana w przypadku statków obserwacji Ziemi. Jej inklinacja wynosi około 35 stopni co dobrze sytuuje satelity do prowadzenia misji w obszarze Tajwanu i Morza Południowochińskiego.

Na świecie przeprowadzono już 109. startów rakiet orbitalnych w 2022 roku. Korporacja CASC odpowiadająca za loty rakiet rodziny Długi Marsz jeszcze na początku roku zapowiedziała, że chce przeprowadzić 50 lotów swoich rakiet orbitalnych. Chiny są drugie za Stanami Zjednoczonymi pod względem liczby misji. USA wyprzedza Państwo Środka jedynie za sprawą misji Starlink - megakonstelacji budowanej przez firmę SpaceX.

Trwają już przygotowania do wysłania nowego chińskiego modułu Mingtian do Chińskiej Stacji Kosmicznej. Elementy rakiety Długi Marsz 5B dotarły już do kosmodromu Wenchang, skąd wykonany zostanie lot już w październiku.

Źródło: Xinhua/SpaceNews

Na zdjęciu: Rakieta Kuaizhou 1A startująca z satelitami CentiSpace-1 S3 i S4. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.