Rekordowa liczba osób w kosmosie. Blue Origin realizuje trzecią misję turystyczną

startująca rakieta new shepard z misją NS-19

Firma Blue Origin przeprowadziła trzecią komercyjną misję załogową swojego systemu New Shepard. Do granicy kosmosu poleciała rekordowa liczba sześciu pasażerów, w tym córka pierwszego amerykańskiego astronauty Alana Sheparda.

Z kosmodromu firmy Blue Origin w regionie West Texas przeprowadzono 11 grudnia 2021 r. kosmiczną misję załogową NS-19. W suborbitalnym locie do granicy kosmosu poleciało sześcioro pasażerów:

• Laura Shepard Churchley - honorowy gość misji. Córka Alana Sheparda, pierwszego Amerykanina, który poleciał w przestrzeń kosmiczną w misji Freedom 7 i był dowódcą misji księżycowej Apollo 14
  • Michael Strahan - honorowy gość misji. Były profesjonalny zawodnik futbolu amerykańskiego, który wygrał rozgrywki ligowe w zespole New York Giants w 2007 r., prowadzący programu telewizji śniadaniowej Good Morning America.
  • Dylan Taylor - płacący klient misji. Prezes firmy Voyager Space Holdings, która oferuje usługi dla firm z sektora kosmicznego w dziedzinie automatyki i robotyki, telekomunikacji i przygotowań satelitów do misji kosmicznych.
  • Evan Dick - płacący klient misji. Członek zarządu firmy Dick Holdings zajmującej się pomocą w zarządzaniu dużymi przedsiębiorstwami.
  • Lane Bess - płacący klient misji. Założyciel technologicznego funduszu inwestycyjnego Bess Ventures and Advisory.
  • Cameron Bess - syn Lane’a. Pracuje jako twórca treści, z wykształcenia programista i projektant gier komputerowych.

Rakieta wystartowała o 16.01 czasu polskiego. W locie wykorzystano rakietę New Shepard o nr seryjnym 4. Wykonywała ona już wcześniej 4 loty, w tym obie poprzednie misje załogowe. Start przebiegł pomyślnie i po 2 minutach i 21 sekundach silnik rakietowy BE-3 przestał działać, a chwilę później kapsuła RSS First Step z astronautami odłączyła się od członu rakietowego.

W momencie swobodnego wznoszenia do wysokości powyżej 100 km, a następnie początkowej fazy opadania, załoga znajdująca się w kapsule odczuwała stan nieważkości i mogła swobodnie podziwiać widoki planety. Kilka minut później rozpoczął się powrót statku na Ziemię. Kapsuła z sześcioma turystami wylądowała miękko na spadochronach w pobliżu miejsca startu. Rakieta wróciła na Ziemię wcześniej i wylądowała pionowo o własnym silniku na wyznaczonym lądowisku.

To był trzeci lot załogowy przeprowadzony przez firmę Blue Origin. Firma przeprowadziła pierwszy lot załogowy swojego systemu New Shepard w lipcu 2021 r. Wówczas do granicy kosmosu poleciała czteroosobowa załoga, a wśród nich m.in. sam założyciel firmy multimiliarder Jeff Bezos i Wally Funk (lotniczka i członkini programu żeńskich kandydatów na astronautki w latach 60. Mercury 13).

Drugi lot turystyczny New Shepard przeprowadzono 13 października 2021 r. Wtedy również w suborbitalnym locie wzięły udział 4 osoby. Firma Blue Origin chce w 2022 r. zwiększyć częstotliwość tych misji i wykonać kilka kolejnych misji z załogą na pokładzie oraz kilka misji z ładunkami. Na tym polu toczy rywalizację z Virgin Galactic Richarda Bransona, która pierwszy lot turystyczny zrealizowała również w tym roku.

Z uwagi na początek realizacji usług turystyki suborbitalnej ten rok był bardzo intensywny pod względem startów załogowych. W kosmos poleciało (licząc zarówno orbitalne jak i te suborbitalne misje) 48 osób. W momencie gdy odbywała się omawiana tutaj misja NS-19 przez moment w przestrzeni kosmicznej znajdowało się rekordowe 19 osób: 10 na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, 6 w suborbitalnym locie NS-19 i 3 na pokładzie chińskiej stacji Tiangong.

W tym roku z załogowych akcentów kosmicznych czeka nas jeszcze powrót załogi misji turystycznej Sojuz MS-20, która przebywa obecnie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Na podstawie: Blue Origin/NSF

Na zdjęciu: Rakieta New Shepard startująca z misją NS-19. Źródło: Blue Origin.