Rocket 3.3 firmy Astra Space wykonuje drugi udany lot na orbitę

rocket 3.3

Firma Astra Space przeprowadziła drugi udany lot orbitalny. Wystrzelona z kosmodromu Kodak na Alasce rakieta Rocket 3.3 wyniosła na orbitę trzy niewielkie satelity.

Start został przeprowadzony 15 marca 2022 roku z kosmodromu Pacific Spaceport Complex na wyspie Kodiak na Alasce. Rakieta Rocket 3.3 wystartowała o 17:XX czasu polskiego. Wszystkie fazy lotu przebiegły pomyślnie i niecałe 9 minut po starcie górny stopień rakiety wypuścił część ładunku na orbicie heliosynchronicznej o wysokości ponad 500 kilometrów.

Szybki powrót do lotów

Firma Astra Space wracała do wykonywania lotów po nieudanej misji w lutym 2022 roku. Wtedy na orbitę miały zostać wyniesione statki w ramach edukacyjnego programu ELaNa dla agencji NASA. Start nie powiódł się wtedy z powodu dwóch usterek. Po pierwsze, nie udało się prawidłowo odrzucić owiewki aerodynamicznej chroniącej ładunek w głównym stopniu rakiety. Przyczyną awarii były błędy w podłączeniu elektroniki wywołującej odrzucenie.

Dodatkowo na jaw wyszły usterki w oprogramowaniu komputera pokładowego znajdującego się w drugim stopniu rakiety. Błędy te spowodowały utratę danych podczas komunikacji między komponentami rakiety, a w rezultacie uniemożliwiły prawidłowe sterowanie wektorem ciągu silnika w górnym stopniu. To z kolei spowodowało, że stopień ten zaczął koziołkować podczas wspinaczki na orbitę i utracono nad nim kontrolę.

Firma szybko odtworzyła przyczyny obu usterek w fabryce, wdrożyła odpowiednie poprawki w kolejnych egzemplarzach rakiet i już nieco ponad miesiąc później była gotowa do przeprowadzenia omawianej w tym artykule misji.

W ramach misji nazwanej Astra-1 na orbitę trafiły trzy satelity. Firma NearSpace Launch wysłała w tym locie eksperymentalną platformę satelitarną dla małych ładunków S4 Crossover. Umieszczono na niej nadajnik do systemu telekomunikacyjnego Globalstar, nadajnikoodbiornik do sieci satelitarnej Iridium oraz instrumenty do badania środowiska kosmicznego. S4 Crossover nie został oddzielony od górnego stopnia rakiety – pozostanie przymocowany do niego do końca trwania misji czyli przez kilka tygodni.

Uniwersytet Stanowy Stanu Oregon w Portland przygotował na ten lot nanosatelitę standardu CubeSat 1U o nazwie OreSat 0. Będzie on testował platformę dla niewielkich ładunków edukacyjnych. Jest to też pierwszy satelita, który powstał w stanie Oregon.

Ostanim ładunkiem misji był również nanosatelita standardu CubeSat, jednak firma nie podała, kto jest jego właścicielem oraz jaka będzie jego rola.

Dzisiejszy start był 26. udanym startem orbitalnym w 2022 roku. Po serii niepowodzeń firmie Astra Space udało się powtórzyć sukces misji LV0007, kiedy ich rakieta po raz pierwszy osiągnęła orbitę.

Źródło: Astra Space/NSF