Rosja umieściła na orbicie satelitę prognozowania pogody w Arktyce

img

Rakieta Sojuz 2 wysłała na orbitę pierwszego satelitę arktycznej serii meteorologicznej – Arktika-M.

Z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz 2.1b. W udanym locie wysłała na eliptyczną orbitę okołoziemską satelitę meteorologicznego – Arktika-M 1. Start został przeprowadzony 28 lutego 2021 roku ze stanowiska nr 31 na kosmodromie Bajkonur. Rakieta rozpoczęła swój lot o 9.55 czasu lokalnego.

Lot przebiegł pomyślnie. Po nieco ponad 9 minutach górny stopień – Fregat – odłączył się od trzeciego stopnia rakiety – Sojuz 2. Krótko po tym stopień odpalił po raz pierwszy, by wejść z satelitą na wstępną orbitę. Po drugim odpaleniu zestaw znalazł się na eliptycznej orbicie transferowej. Ostatnie, trzecie, działanie napędu ustawiło satelitę na docelowej orbicie typu Mołnia (wysoko eliptycznej orbicie okołoziemskiej o okresie obiegu 12 h i długim czasie lotu nad północnymi obszarami globu). Dokładne parametry orbity to: 1050 na 39 726 km i inklinacja 63,3 stopni.

Arktika-M 1 to pierwszy z obecnie pięciu planowanych satelitów meteorologicznych, które mają dostarczać danych pogodowych z północnych regionów Rosji. Statek bazuje na innych rosyjskich satelitach meteorologicznych serii Elektro-L.

Satelita ma masę 2100 kg i został zbudowany przez biuro NPO Lawoczkin w oparciu o platformę satelitarną Nawigator. Na pokładzie satelity umieszczono spektrometr światła widzialnego i podczerwieni MSU-GS do obserwacji chmur, pary wodnej i temperatury oraz instrument GGAK-E do monitorowania pogody kosmicznej.

Na satelicie znalazł się zestaw anten do wysyłania zgromadzonych danych i na potrzeby systemu ratunkowego w ramach sieci KOSPAS-SARSAT. Satelita ma być użytkowany przez 7 lat.

Na podstawie: RussianSpaceWeb/Roskosmos

Więcej informacji;

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1b startująca z satelitą Arktika-M. Źródło: Roskosmos.