Rosja wysyła do ISS statek towarowy Progress MS-20

progress

3 czerwca 2022 r. z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rosyjska rakieta Sojuz 2.1a ze statkiem towarowym Progress MS-20. Celem lotu była Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.

Rakieta wystartowała o 11:32 czasu polskiego. Lot był prawidłowy i statek został wypuszczony na wstępnej orbicie. Następnie za pomocą manewrów orbitalnych po szybkiej, trwającej zaledwie dwie orbity wokół Ziemi trajektorii, doleciał do stacji i zadokował w tylnym porcie modułu Zwiezda.

Na pokładzie Progressa MS-20 znalazło się łącznie około 2,5 t ładunku: 1458 kg sprzętu, zaopatrzenia dla załogi i eksperymentów, a także płynne towary na potrzeby działania stacji: 599 kg paliwa, 420 kg wody i 40 kg skompresowanego azotu. Oprócz typowego towaru w statku podróżowały też cztery nanosatelity standardu CubeSat, zbudowane na rosyjskich uczelniach.

układ iss
Obecny układ statków na stacji ISS. W amerykańskiej części statek załogowy Crew Dragon oraz towarowy Cygnus NG-17. W rosyjskiej załogowy Sojuz MS-21 i dwa towarowe Progressy. Źródło: NASA.

Był to 81. rosyjski lot zaopatrzeniowy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, pierwszy wykonany po rozpoczęciu przez Rosji agresji na Ukrainę. Na rakiecie Sojuz umieszczono symbolikę związaną z prowadzoną wojną.

Licząc z omawianym w innym artykule załogowym startem Shenzhou 14 na świecie przeprowadzono już w tym roku 60 udanych startów rakiet orbitalnych. Rakieta z rodziny Sojuz leciała po raz ósmy.

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a po starcie ze statkiem zaopatrzeniowym Progress MS-20. Źródło: Roskosmos.