Rosyjscy kosmonauci podłączają moduł Nauka do systemu zasilania ISS

img

Rosyjscy kosmonauci, Oleg Nowicki i Piotr Dubrow wyszli po raz pierwszy na zewnątrz nowego modułu MLM-U Nauka, aby dokonać pierwszych prac integracyjnych z resztą kompleksu. W spacerze trwającym ponad 7 godzin udało się podłączyć do nowego elementu linie zasilania.

Rosyjski spacer kosmiczny o oznaczeniu VKD-49 został przeprowadzony 3 września 2021 r. To drugie z jedenastu planowanych wyjść potrzebnych, by całkowicie połączyć nowy moduł z resztą Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Moduł MLM-U Nauka po wielu latach opóźnień został w końcu wysłany na orbitę w lipcu 2021 r. Zadokował do stacji w porcie w module Zwiezda. Przed jego przybyciem ta sama para kosmonautów wykonała już jeden spacer kosmiczny, podczas którego przygotowano stację do odłączenia modułu Pirs, który zrobił miejsce właśnie Nauce.

Spacer VKD-49 rozpoczął się oficjalnie wyjściem ze śluzy w module Poisk o 16:41 czasu polskiego. Głównym zadaniem spaceru było podłączenie dwóch linii zasilania i danych Ethernet do modułu MLM-U Nauka z amerykańskiej części. Dwa zestawy kabli były już przygotowane na to przy module Poisk i czekały na Naukę od 2013 roku.

Kosmonauci zabrali ze sobą potrzebne okablowanie z modułu Poisk i przemieścili się w dół (w kierunku nadirowym) do modułu MLM-U Nauka. Przy module Zwiezda zainstalowane zostały nowe zaciski kablowe. Dalej zainstalowano też zaciski przy samym module Nauka. Gdy ta praca była skończona kosmonauci mogli przeprowadzić kable przez nowozainstalowane elementy.

Około 2,5 godziny po rozpoczęciu spaceru udało się podłączyć wszystkie 8 wtyczek do dwóch paneli w module. Następnie kosmonauci musieli przenieść się do okolic modułu Zaria, gdzie trzeba było dokończyć podłączenie kabli z drugiej strony. W międzyczasie załoga naziemna sprawdzała czy wykonane połączenia działają.

Główne zadanie tego spaceru zajęło kosmonautom więcej czasu niż się spodziewano. Dlatego odłożono na następne wyjścia mniej priorytetowe zadania takie jak montaż zewnętrznego zestawu eksperymentalnego Biorisk, dokończenie połączenia Ethernet czy umieszczenie nowych rączek na module Nauka na potrzeby przyszłych spacerów.

Kosmonauci próbowali pod koniec wykonać instalację jednej z rączek oraz wyrzucić niepotrzebną już rolkę do kabli Ethernet z modułu Poisk. Na dokończenie tych zadań zabrakło jednak też czasu i kontrola naziemna poleciła załodze wrócić do środka.

Kosmonauci zamknęli właz do modułu Poisk o 0:35 czasu polskiego, oficjalnie kończąc spacer. Wyjście trwało łącznie 7 godzin i 54 minuty. Był to 12. spacer kosmiczny przeprowadzony na świecie w 2021 r. (10 zostało przeprowadzonych na ISS, 2 na Chińskiej Stacji Kosmicznej). Zarówno Nowicki i Dubrow wychodzili w skafandrach spacerowych drugi raz w swojej karierze.

Na podstawie: Russianspaceweb/Roskosmos/NASA

Na zdjęciu: Kosmonauci Dubrow i Nowicki podczas spaceru VKD-49. Źródło: Roskosmos.