Rosyjski Progress MS-21 przywozi towar do stacji ISS

progress ms-21

26 października 2022 roku z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz 2.1a z rosyjskim statkiem towarowym Progress MS-21. Statek umieszczono na orbicie do lotu w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, do której zadokował dwa dni później.

To trzecia misja zaopatrzeniowa do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przeprowadzona przez Rosję. Rakieta Sojuz 2.1a wystartowała o 2:20 w nocy czasu polskiego ze stanowiska 31/6 na kosmodromie Bajkonur. Już po dziewięciu minutach statek znalazł się na wstępnej orbicie, z której serią manewrów zaczął zbliżać się do stacji.

Na stację przybyło ze statkiem 2,7 tony towaru: 702 kilogramy paliwa do systemów napędowych stacji w module Zwiezda, 420 kilogramów wody, 41 kilogramów azotu do systemu sztucznej atmosfery i ponad 1,3 tony suchego zaopatrzenia, na które składa się jedzenie, zaopatrzenie dla załogi, eksperymenty naukowe i sprzęt konserwacyjny.

Progress MS-21 zadokował do portu w module Poisk. Port ten został w październiku zwolniony przez statek towarowy Progress MS-19, który na stację przybył w lutym 2022 roku.

Obecnie trwa 68. Ekspedycja, podczas której na pokładzie ISS znajduje się w tej chwili siedmiu astronautów, którzy przylecieli na stację we wrześniu i październiku. Listopad będzie intensywnym miesiącem dla załogi, bo wykonane zostaną jeszcze dwie misje towarowe. Na 6 listopada planowany jest lot statku Cygnus firmy Northrop Grumman, a 18 listopada ma przylecieć towarowa wersja Dragona firmy SpaceX.

Antares