Rosyjski statek towarowy Progress MS-12 rekordowo szybko dociera do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

W środę 1 lipca do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zadokował statek zaopatrzeniowy Progress MS-12.

Rosyjski statek towarowy został wyniesiony w drogę na stację za pomocą rakiety Sojuz 2.1a, startującej ze stanowiska nr 31 na kosmodromie Bajkonur w Kazachstanie, 1 sierpnia 2019 roku o 14.10 czasu polskiego.

Po umieszczeniu na orbicie statek rozłożył panele słoneczne i rozpoczął manewry, które po szybkiej trajektorii doprowadziły do spotkania i dokowania z ISS. Statek połączył się z rosyjskim modułem Pirs o 17.29. Całość, od startu do dokowania, zajęła więc 3 godziny i 19 minut, co bije o 2 minuty poprzedni rekord, ustanowiony w kwietniu.

Progress MS-12 dostarczył na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 1184 kg zaopatrzenia dla załogi, jedzenia, sprzętu konserwacyjnego i eksperymentów naukowych, 800 kg paliwa napędowego do stacji, 50 kg tlenu i 420 kg wody.

Obecnie do ISS zadokowanych jest 5 statków kosmicznych: towarowy statek Dragon CRS-18 firmy SpaceX, Cygnus NG-11 firmy Northrop Grumman, dwa załogowe Sojuzy MS-12 oraz MS-13, a w środę dołączył do nich Progress MS-12.

Źródło: NASA/Roskosmos

Na zdjęciu: Statek Progress MS-12 zbliżający się do doku w module Pirs na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA.