Rozbłysk komety C/2012 S1 (ISON)

Wybuch jasności komety C/2012 S1 (ISON)
Od kilkunastu godzin spływają nowe informacje dotyczące rozbłysku komety ISON. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu godzin jasność komety wzrosła z około +8 do +5 magnitudo. Czy doszło do rozpadu obiektu, czy może do wybuchu aktywności, niestety jeszcze nie wiadomo. Zapewne najbliższe kilka dni wyjaśni chociaż częściowo przyczynę tego zjawiska.

Jasność komety pozwala na łatwe dostrzeżenie jej w dobrych warunkach przy użyciu niewielkiej lornetki lub nawet gołym okiem. Przed nami dosłownie ostatnie dni obserwacji obiektu na niebie porannym przed zbliżeniem do Słońca. Dalsze obserwacje możliwe będą m.in. za pośrednictwem sond kosmicznych SOHO i STEREO. Nie wiadomo także, jaka będzie maksymalna jasność w peryhelium. Wraz z kolejnymi doniesieniami, będziemy informować o jasności i możliwościach wizualnych obserwacji.

Wykonane 14 listopada 2013 r. zdjęcie prezentuje wewnętrzną część otoczki komety ISON. W jej obrębie możemy zaobserwować tzw "jety", w obrębie których materia wyrzucana jest w przestrzeń kosmiczną. Zdjęcie wykonali i poddali obróbce dwaj miłośnicy astronomii Bruce Gary i Toni Scarmato. Na ich stronach można znaleźć również dość wnikliwą analizę zachowania komety ISON, w oparciu o uzyskane przez nich dane.

Autor: Michał Kusiak

Rozbłysk komety C/2012 S1 (ISON). Zdjecie z 14 listopada 2013 r.. Fot.: B. Gary - Elaboration T. Scarmato.