Rozpoczął się montaż lustra głównego teleskopu Jamesa Webba

instalacja segmentów lustra głównego JWST
NASA z powodzeniem zainstalowała pierwszy z 18 segmentów, które składać się będą na lustro główne Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST) rozpoczynając tym samym krytyczną fazę budowy obserwatorium.

W "clean roomie" Goddard Space Flight Center w Greenbelt, w stanie Maryland, zespół inżynierów korzystając z robotycznego ramienia podniósł i umieścił na stelażu ośmiokątny segment zwierciadła o średnicy 1.3 metra i masie ok. 40 kg. Po zainstalowaniu wszystkich osiemnastu elementów powstanie duże lustro główne o średnicy 6.5 metra. Cały proces instalacji poszczególnych elementów zakończy się na początku przyszłego roku.

"Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba będzie stanowił najważniejsze obserwatorium astronomiczne przyszłej dekady," powiedział John Grunsfeld, astronauta i v-ce administrator Dyrektoratu Misji Naukowych w siedzibie NASA w Waszyngtonie.  "Instalacja pierwszego lustra symbolizuje nowe technologie, które powstały po to, aby najnowsze obserwatorium kosmiczne było w stanie badać pierwsze gwiazdy i galaktyki, procesy zachodzące w powstających układach planetarnych oraz w powstających dopiero planetach, dostarczyć nam odpowiedzi na pytania dotyczące ewolucji naszego własnego układu planetarnego i dokonywać kolejnych wielkich odkryć w poszukiwaniu życia na planetach pozasłonecznych."

Niektóre technologie opracowano specjalnie dla teleskopu Jamesa Webba, którego start zaplanowany jest na 2018 rok. Teleskop ten będzie stanowił następcę Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.
Osiemnaście osobnych segmentów zostanie rozłożonych i ustawionych po wyniesieniu teleskopu w przestrzeń kosmiczną. Lustra wykonane są z ultra-lekkiego berylu wybranego ze względu na właściwości termiczne i mechaniczne w bardzo niskich temperaturach przestrzeni kosmicznej. Każdy segment pokryty jest także cienką warstwą złota dzięki której lustro będzie w stanie odbijać promieniowanie podczerwone. Największym elementem teleskopu jest potężna osłona przeciwsłoneczna rozmiarów kortu tenisowego, która milionkrotnie zmniejszy ilość promieniowania słonecznego odbieranego przez teleskop.

"Dzięki olbrzymiemu nakładowi pracy bardzo zaangażowanego zespołu inżynierów z całego kraju, z ekscytacją przyglądamy się instalacji kolejnych segmentów lustra głównego," powiedział Lee Feinberg, menedżer ds. optycznych elementów teleskopu JWST. "Oznacza to rozpoczęcie ostatniej fazy budowy teleskopu."

W przestrzeni kosmicznej lustra muszą być precyzyjnie ustawione, aby teleskop Webba mógł prowadzić obserwacje naukowe. Pracując w temperaturach od -243 do -208 stopni Celsjusza segmenty nie mogą być odchylone od prawidłowego ustawienia o więcej niż 38 nanometrów (czyli 0.001 średnicy ludzkiego włosa).

Lustra powstały w Ball Aerospace & Technologies Corp. w Boulder, Kolorado. Instalacją natomiast zajmuje się Harris Corporation z Rochester w stanie Nowy Jork.