Rozpoczęła się astronomiczna jesień

W środę 23 września 2015 r. Słońce weszło w punkt Wagi, co wyznacza moment równonocy jesiennej i początek astronomicznej jesieni. Jesień potrwa aż do momentu przesilenia zimowego, czyli do 22 grudnia.

A dokładniej, początek astronomicznej jesieni nadszedł w tym roku o godzinie 10:20. Faktyczne zrównanie dnia z nocną nastąpi jednak około 2,5 doby później. Wynika to ze sposobu pomiary długości dnia oraz zjawiska refrakcji atmosferycznej. Gdy Słońce lub inny obiekt jest tuż przy linii horyzontu, to wydaje nam się widoczny nieco wyżej. Ma to wpływ na obserwowany moment wychylenia tarczy słonecznej zza horyzontu. W Polsce noc z 25 na 26 września będzie równa czasem trwania dniu 26 września (11 h 59 min wobec 11 h 58 min).

Warto wspomnieć, że punkt Wagi obecnie wcale nie znajduje się w gwiazdozbiorze Wagi. Był w nim umiejscowiony około 2 tysiące lat temu, ale na skutek zjawisko precesji przemieszcza się i obecnie jest na obszarze gwiazdozbioru Panny.

Już na samym początku jesieni będziemy mogli obserwować ciekawe zjawisko astronomiczne: całkowite zaćmienie Księżyca. Nastąpi ono 28 września 2015 r. Będzie dość wyjątkowe, bowiem zbiegnie się z przejściem Księżyca przez najbliższy Ziemi punkt jego orbity (perygeum). Taka konfiguracja powoduje, że Księżyc wydaje nam się większy niż podczas normalnej pełni. Następne zaćmienie całkowite zbieżne z tak bliskim położeniem Księżyca nastąpi dopiero w 2033 roku.

Jesienią jasne planety będą widoczne na niebie porannym i wraz z upływem  czasu będą wschodzić coraz wcześniej. Chodzi o Wenus, Jowisza oraz Marsa. Można też spróbować wypatrzeć nad ranem Merkurego, największa szansa na to będzie w połowie października. Przez całą noc widoczne są Uran oraz Neptun, ale do ich dostrzeżenia potrzebny jest teleskop.

Z innych ciekawszych zjawisk na niebie, 29 października Księżyc zakryje Aldebarana, który jest jasną gwiazdą. W okresie jesiennym aktywnych jest także kilka rojów meteorów, w szczególności Drakonidy (moment maksimum aktywności około 9 października), Orionidy (21 października), Leonidy (18 listopada) oraz Geminidy (14 grudnia).

Efemerydy dla obiektów Układu Słonecznego na okres jesienny i cały rok można znaleźć w "Almanachu Astronomiczym 2015" dostępnym w naszym portalu.

Widok nieba 15.10.2015 r. w Toruniu w kierunku południowym około godziny 21.00. Zaznaczono granice i kontury gwiazdozbiorów. Mapa została wygenerowania w programie Stellarium.