Ruszyła siódma edycja KiboCUBE

logo KiboCUBE

Japońska Agencja Badań Kosmicznych JAXA oferuje krajom rozwijającym się możliwość wypuszczenia satelity Cube (CubeSat) z japońskiego modułu eksperymentalnego Międzynarodowej Stacji Kosmicznej „Kibo”.

Wybrane zespoły muszą przygotować, obsługiwać i praktycznie wykorzystywać swoje CubeSaty. W siódmej rundzie KiboCUBE można przysyłać zgłoszenia do dnia 31. grudnia 2021 r.

KiboCUBE jest rezultatem wieloletniej współpracy między Biurem ONZ ds. Przestrzeni Kosmicznej (UNOOSA) a Japońską Agencją Badań Kosmicznych (JAXA). JAXA realizuje japoński program kosmiczny prowadząc badania w zakresie systemów startowych, satelitów i kosmicznych stacji badawczych. JAXA opracowała japoński moduł eksperymentalny „Kibo” Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i obsługuje go od 2008 roku. ISS to kosmiczna stacja badawcza krążąca na orbicie około 400 kilometrów nad Ziemią z sześcioma załogantami na pokładzie.

Obecnie jedynym sposobem na umieszczenie na orbicie CubeSatów z ISS jest zrobienie tego z Kibo. Unikalną cechą Kibo jest to, że składa się on z systemu śluzy powietrznej i ramienia robota. Pierwsze orbitalne wypuszczenie CubeSatów z Kibo było pomyślnie przeprowadzone przez Small Satellite Orbital Deployer (J-SSOD) w październiku 2012. Od tego czasu wiele nanosatelitów i CubeSatów z wielu krajów świata zostało umieszczonych na orbicie dzięki Kibo, co przyczyniło się do rozwoju technologii, a także do budowania potencjału badawczego, szczególnie w inżynierii kosmicznej.

Na poniższym filmie można zobaczyć, w jaki sposób małe satelity są umieszczane na orbicie z modułu Kibo:

Zapewniając możliwość wypuszczenia CubeSata opracowanego w instytucjach edukacyjnych lub badawczych w krajach rozwijające się i z gospodarek w okresie przejściowym, które są państwami członkowskimi Organizacji Narodów Zjednoczonych, OOSA i JAXA pragną zwiększyć świadomość roli, jaką nauka kosmiczna i technologia odgrywają w promowaniu zrównoważonego rozwoju i przyczynić się do budowania potencjału w dziedzinie nauki i technologii kosmicznej.

Na ilustracji: Logo KiboCUBE