Samotna galaktyka z Pustki Lokalnej na zdjęciu z Hubble'a

Galaktyka spiralna NGC 6503
Galaktyka NGC 6503 w przeciwieństwie do większości galaktyk we Wszechświecie nie występuje w grupie z innymi podobnymi obiektami, a zamiast tego ma wokół siebie wielką kosmiczną pustkę. Zaprezentowano ją niedawno na zdjęciu, które wykonał Kosmiczny Teleskop Hubble'a.

Jak wskazują obserwacje astronomiczne, galaktyki zazwyczaj występują w zgrupowaniach. Takie zgęszczenia galaktyk mogą liczyć po kilkadziesiąt, ale także i po kilka tysięcy galaktyk. Niektóre, zazwyczaj mniejsze, nazywane są grupami galaktyki, a inne (zwykle większe) gromadami galaktyk. Z kolei grupy i gromady są skupione w w supegromadach galaktyk. Dla przykładu, Droga Mleczna wchodzi w skład Grupy Lokalnej, razem z galaktyką M31 i około 50 innymi galaktykami. Natomiast sama Grupa Lokalna i kilkadziesiąt innych grup i gromad galaktyk tworzą Supergromadę Lokalną.

Odległa od nas o 18 milionów lat świetlnych galaktyka NGC 6503 wyłamuje się jednak z tego schematu i nie ma wokół siebie bliskich sąsiadek. Znajduje się na obrzeżach bardzo pustego fragmentu kosmosu zwanego Pustką Lokalną, rozciągającego się na 150 milionów lat świetlnych. Ze względu na swoje osamotnienie, NGC 6503 nazwano w jednej z książek z 2007 roku "galaktyką zagubioną w kosmosie".

NGC 6503 jest galaktyką spiralną i widać ją na niebie w gwiazdozbiorze Smoka. Jej rozmiary to około 30 tysięcy lat świetlnych, co stanowi około jedną trzecią wielkości Drogi Mlecznej.

Na witrynie internetowej Hubbblesite.org zaprezentowano niedawno zdjęcie NGC 6503 opracowane na podstawie danych z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Obserwacje były prowadzone w kwietniu 2003 r. oraz w sierpniu 2013 r.

Źródło: Hubblesite.org

Galaktyka spiralna NGC 6503 sfotografowana za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Źródło: NASA, ESA, D. Calzetti (University of Massachusetts), H. Ford (Johns Hopkins University), Hubble Heritage (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration.