Satelita "Heweliusz" już na orbicie okołoziemskiej

19 sierpnia 2014 roku o godzinie 3:15 UTC (5:15 czasu polskiego) chińska rakieta Long March-4B wyniosła na orbitę okołoziemską drugiego polskiego satelitę naukowego BRITE-PL -  "Heweliusza".

Miało to miejsce w kosmodromie Taiyuan położonym 600 km na południowy zachód od Pekinu. Satelita został wystrzelony w ramach umowy pomiędzy Polskim Konsorcjum Projektu BRITE i chińską firmą China Great Wall Industry Corporation (CGWIC)."Heweliusz" z powodzeniem dołączył do wcześniej wystrzelonych satelitów astronomicznych BRITE: austriackich "TUGSAT-1" i "UniBRITE", kanadyjskiego "Toronto" i polskiego "Lema". Teleskopy satelitów BRITE mają aperturę 30 mm i są obecnie uznawane są za najmniejsze naukowe teleskopy wyniesione na orbitę.

Odłączenie "Heweliusza" od górnego stopnia rakiety nośnej nastąpiło po 14 minutach od startu. Satelita znajduje się na orbicie zbliżonej do kołowej i krąży na wysokości 630 km. Podczas jego pierwszego przelotu nad Polską naukowcy ze stacji naziemnej nawiązali z nim kontakt - komunikacja jest bardzo dobra. Odebrano także pierwsze dane telemetryczne z "Heweliusza"

"Heweliusz" pod pewnymi względami różni się od pozostałych satelitów BRITE. Ma na pokładzie specjalny, zaprojektowany w Centrum Badań Kosmicznych w Warszawie teleskop oraz eksperymentalny ładunek złożony z urządzeń zaprojektowanych z myślą o przyszłych misjach kosmicznych, takich jak mały wysięgnik antenowy i mechanizm służący do zabezpieczania i zwalniania podsystemów satelitarnych. Na "Heweliuszu" zainstalowano także osłonę przeciwpromienną ochraniającą światłoczułą matrycę teleskopu przed promieniowaniem kosmicznym oraz żyroskopy, kamery i czujniki promieniowania. Sam satelita ma kształt sześcianu o boku 20 centymetrów i waży około 6 kilogramów. Dodatkowo wyniósł na orbitę kartę pamięci ze zdjęciami pięciu tysięcy Polaków.

Źródło: Brite-pl/