Sojuz wynosi dwóch astronautów w pierwszą w tym roku podróż do ISS

Rosyjska rakieta Sojuz FG wystartowała dzisiaj o 9:13 polskiego czasu ze stanowiska 1/5 kosmodromu Bajkonur. Wyniosła na trajektorię ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej parę astronautów - Rosjanina i Amerykanina.

W skład misji wchodzą: Fiodor Jurczikin (dowódca misji) - rosyjski weteran lotów kosmicznych, z 3 zakończonymi misjami i 537 dniami spędzonymi łącznie w kosmosie (jest 7. w rankingu wszechczasów pod względem łącznego czasu spędzonego na orbicie) oraz Jack Fischer (inżynier pokładowy) - Amerykanin, dla którego będzie to pierwsza misja.

Astronauci mają spędzić na orbicie cztery i pół miesiąca. Załoga, wyjątkowo odchudzona do dwóch osób wynika z redukcji rosyjskiej obecności na stacji. W przyszłych ekspedycjach tylko dwóch rosyjskich kosmonautów ma zamieszkiwać kompleks orbitalny. W ten sposób Rosjanie chcą oszczędzić na dostawach zaopatrzenia i treningach kosmonautów.

Kapsuła Sojuz MS-04 poleciała na rakiecie Sojuz FG. Po raz pierwszy nowa wersja statku Sojuz wykona przyspieszone zbliżenie do stacji. W przeciągu 6 godzin od startu Sojuz ma zacumować w porcie w rosyjskiej części stacji. Był to też pierwszy lot załogowy rosyjskiej rakiety po grudniowej katastrofie rakiety Sojuz U z kapsułą zaopatrzeniową Progress MS-04. Wtedy z powodu awarii silnika 3. stopnia rakieta nie zdołała wynieść statku na orbitę i spadła w lasach syberyjskich.

Ustalono, że przyczyną katastrofy była wada fabryczna silnika RD-0110. W rezultacie postanowiono wymienić wszystkie silniki z serii produkcyjnej w górnych stopniach rakiet Sojuz U i Sojuz FG. 22 lutego rakieta Sojuz U z wymienionym napędem w 3. stopniu z powodzeniem wyniosła ładunek i zakończyła jednocześnie swoją karierę, ustępując miejsca rakiecie Sojuz nowszej generacji. Teraz również z powodzeniem, pierwszy raz od awarii poleciał załogowy typ tej rakiety - Sojuz FG.

Był to 20. start rakiety orbitalnej w tym roku, pierwszy załogowy. Ten tydzień jest wypełniony startami związanymi z lotami załogowymi. We wtorek do ISS poleciał statek towarowy Cygnus, który zbliży się i zadokuje ze stacją w sobotę. Natomiast kilka godzin po starcie Sojuza, wystartuje chińska rakieta Długi Marsz 7, która wyniesie pierwszy w historii chińskich lotów statek zaopatrzeniowy do testowej, niezamieszkałej chińskiej stacji orbitalnej Tiangong 2.

Źródło: SF101