Sonda al-Amal osiąga orbitę wokół Marsa

img

Pierwsza arabska sonda międzyplanetarna weszła na orbitę wokół Marsa. Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się piątym krajem który z powodzeniem dotarł do Czerwonej Planety.

Zjednoczone Emiraty Arabskie wysłały w lipcu 2020 r. w kierunku Marsa sondę al-Amal. 9 lutego statek dotarł do Czerwonej Planety. O 16:30 czasu polskiego sonda odpaliła zestaw 6 silników, które działały przez 27 minut. Tyle czasu potrzeba było, aby zmniejszyć dostatecznie jej prędkość, by została na orbicie wokół Marsa.

Sonda trafiła na wstępną orbitę o przybliżonych wymiarach 22 000 x 44 000 km i inklinacji 25 stopni.

Zespół misji poinformował o powodzeniu manewru o 17:14. Mimo że silniki zakończyły pracę już o 16:57 to około 11 minut musiało upłynąć zanim sygnał został odebrany na Ziemi. Manewr hamowania był wykonywany w pełni autonomicznie przez sondę.

Za komunikację ze statkiem odpowiadała w momencie wykonywania manewru antena sieci Deep Space Network NASA zlokalizowana w ośrodku w Madrycie. Telemetria była analizowana przez zespół naziemny misji w Centrum Kosmicznym im. Muhammada bin Raszida w Dubaju. Dodatkowo telemetria została też odebrana przez amerykański statek MAVEN.

O statku

Sonda al-Amal (znana też pod angielską nazwą Hope, czyli Nadzieja) to pierwsze urządzenie wysyłane w kierunku Marsa przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. Została zbudowana przez dubajskie Centrum Kosmiczne im. Mohammeda bin Rashida we współpracy z amerykańskimi uczelniami: Uniwersytetem Kolorado w Boulder i Uniwersytetem Kalifornijskim w Berkeley.

Naukowymi celami misji będzie badanie dynamiki marsjańskiej atmosfery, jej interakcji z przestrzenią kosmiczną i wiatrem słonecznym. Naukowcy będą chcieli znaleźć związek między obecną pogodą na Marsie, a jego pradawnym klimatem. Będą chcieli lepiej zrozumieć mechanizmy, które stoją za ucieczką wodoru i tlenu z atmosfery planety i które przyczyniły się kiedyś do wyschnięcia Czerwonej Planety.