Sonda Chang’e 5 wchodzi na orbitę wokół Księżyca

img

Pierwsza od lat 70. misja z powrotem próbek Księżycowych na Ziemię jest już prawie na półmetku. Chiński statek Chang’e 5 wszedł na orbitę wokół Księżyca!

24 listopada rakieta Długi Marsz 5 wyniosła w kierunku Księżyca chiński statek Chang’e 5. Chang’e 5 to pierwsza od 1976 roku misja, której celem jest pobranie próbek z Księżyca i przewiezienie ich na Ziemię.

Chang’e 5 to do tej pory chyba najbardziej skomplikowana misja kosmiczna wykonywana przez Chiny. Statek, który został wysłany we wtorek z kosmodromu Wenchang składa się z trzech elementów: orbitera księżycowego i lądownika ze statkiem wznoszenia.

Po udanym wyniesieniu przez największą chińską rakietę nośną Długi Marsz 5 statek znalazł się na wysokoeliptycznej orbicie okołoziemskiej. 24 i 25 listopada statek wykonał dwa udane manewry dostrajające jego trajektorię.

Wejście na orbitę

28 listopada o 13:58 czasu polskiego statek kosmiczny Chang’e 5 wykonał manewr Lunar Orbit Insertion (LOI), umieszczający go na orbicie wokół Księżyca.

Orbiter systemu Chang’e 5 odpalił swój silnik główny o ciągu 3000 N, gdy sonda znajdowała się w odległości 400 km od Księżyca. Napęd działał przez 17 minut i tak zmienił prędkość orbitalną sondy, że została ona przechwycona przez Księżyc i weszła na orbitę wokół niego.

Chińska agencja kosmiczna CNSA poinformowała o udanym manewrze i przekazała, że dane telemetryczne wskazują, że etap wejścia na orbitę przebiegł poprawnie.

W kolejnym etapie statek Chang’e 5 wykona manewr cyrkularyzacji orbity. Wówczas z eliptycznej orbity sonda przeniesie się na bazową orbitę kołową o wysokości 200 km. To z tej orbity rozpocznie się kluczowa faza misji - lądowanie próbnika ze stopniem wznoszącym w Mons Rümker - północnej części Oceanu Burz (Oceanus Procellarum), formacji wulkanicznej na wysokości 1300 m, znanej z tego, że formacje skalne tam występujące są najmłodsze geologicznie z całej powierzchni Księżyca i powstały 1,3 mld lat temu.

Kiedy lądowanie?

Lądowanie misji Chang’e 5 powinno nastąpić już 29 listopada około godziny 21:30 czasu polskiego. Czas nie jest jeszcze oficjalnie podany i nie wiadomo czy manewr lądowania będzie publicznie transmitowany.

Po wylądowaniu lądownik pobierze próbki z powierzchni i umieści je w stopniu wznoszenia. Po najwyżej dwóch dniach operacji, stopień wznoszenia oddzieli się od lądownika i spotka się na orbicie z orbiterem. Po udanym spotkaniu i zadokowaniu pobrany materiał zostanie przetransportowany ze stopnia wznoszenia do kapsuły powrotnej na orbiterze.

Orbiter z kapsułą powrotną po 10 dniach okrążania Księżyca, gdy już ustawienie względem Ziemi będzie odpowiednie, wykona manewr kierujący go z powrotem w stronę naszej planety. Lot potrwa 5 dni. Nie znamy dokładnych dat, ale można wykalkulować, że lądowanie kapsuły powrotnej powinno nastąpić w okolicy 17 grudnia.

Na podstawie: CNSA

Na zdjęciu: Krater Clavius na powierzchni Księżyca. Zdjęcie: NASA/USGS.