Sonda Hayabusa2 zbliżyła się do asteroidy Ryugu

Japońska sonda Hayabusa2 wykonała udane zbliżenie do asteroidy Ryugu. 6 sierpnia znalazła się zaledwie 1 km od jej powierzchni. Inżynierowie misji planują teraz, w którym miejscu próbnik wykona pierwsze operacje robotyczne na powierzchni.

Japoński próbnik 5 czerwca zakończył fazę napędową lotu do asteroidy i przez cały miesiąc zaczął zbliżać się do swojego celu. Pierwsze dokładne obserwacje obiektu nastąpiły pod koniec czerwca.

Więcej o pierwszych operacjach sondy

5 sierpnia zespół sondy rozpoczął przygotowania do pierwszych pomiarów grawitacyjnych. Sonda zaczęła 6 sierpnia zbliżać się powoli do asteroidy ze swojej bazowej pozycji na wysokości 20 km. Początkowo był to kontrolowany spadek z uruchomionymi silnikami, a od pewnej wysokości sonda swobodnie spadała w kierunku asteroidy. Zespół mierzył wtedy przyspieszenie statku i dzięki temu mógł ustalić natężenie pola grawitacyjnego Ryugu.

Już 7 sierpnia wg polskiego czasu, po północy, a w Japonii nad ranem sonda zbliżyła się rekordowo blisko do Ryugu. Kierownik misji ogłosił operację pomiaru pola grawitacyjnego sukcesem, a japońska agencja kosmiczna JAXA opublikowała dwa zdjęcia, wykonane z kamery teleskopowej, wykonane tuż przed osiągnięciem minimalnej wysokości.

Zbliżenie na powierzchnię Ryugu. Zdjęcie wykonane przez kamerę ONC-T na sondzie Hayabusa2. Podczas wykonywania zdjęcia, sonda znajdowała się na wysokości około 1250 m nad powierzchnią asteroidy. Źródło: JAXA, University Tokyo, Koichi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu, AIST.

Podczas gdy sonda w wolnym wznoszeniu (bez włączonych silników) dryfowała coraz wyżej od asteroidy, nawigatorzy misji ogłosili, że Hayabusa znalazła się zaledwie 851 m nad asteroidą w najniższym punkcie operacji. Statek powrócił do bazowej pozycji 20 km 10 sierpnia. Teraz inżynierowie misji planują miejsce pobrania pierwszego materiału skalnego.

Hayabusa2 to następczyni misji Hayabusa, która w 2005 roku badała asteroidę Itokawa i przywiozła mikroskopijny materiał skalny na Ziemię w 2010 roku. Hayabusa2 wystartowała w 2014 roku. Sonda została znacząco ulepszona w porównaniu do swojej poprzedniczki. Na jej pokładzie znalazł się m.in. europejski lądownik MASCOT, który wykona twarde lądowanie na asteroidzie i wykona jej pomiary za pomocą czterech instrumentów naukowych. MASCOT wykona potem jeszcze skok i zbada drugie miejsce na powierzchni.

Badana przez Hayabusę2 asteroida to obiekt typu C, bogaty w węgiel, o średnicy 900 m. Asteroida jest zbudowana z materiałów pozostałych po formacji Układu Słonecznego 4,5 mld lat temu, dlatego może dużo powiedzieć o początkach naszej planety.

Hayabusa2 opuści Ryugu pod koniec 2019 roku. Próbki pobrane z asteroidy powrócą na Ziemię w 2020 roku.

Źródło: JAXA/SN/Planetary.org

Na zdjęciu: Bliskie zdjęcie powierzchni Ryugu wykonane przez sondę Hayabusa2, gdy ta znajdowała się na wysokości 1000 m. Fotografia została wykonana przez kamerę teleskopową ONC-T 6 sierpnia 2018 roku. Źródło: JAXA, University Tokyo, Koichi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu, AIST.