Sonda JUICE gotowa lecieć ku Jowiszowi

Ilustracje: Na sondzie zamontowano tablicę upamiętniającą Galileusza. Źródło: Airbus Defence and Space

Misja ESA zbada trzy największe lodowe księżyce Jowisza i pola magnetyczne układu tej planety. Pojazd jest już gotowy do opuszczenia Europy. Start w kosmos w kwietniu!

Zbudowany przez inżynierów Airbusa statek kosmiczny JUICE (JUpiter ICy Moons Explorer) wkrótce opuści Tuluzę i uda się do Kourou w Gujanie Francuskiej, skąd w kwietniu rakieta nośna Ariane 5 zabierze go w podróż ku Jowiszowi. Transport do kosmodromu w Ameryce Południowej planowany jest na początek lutego.

Od sierpnia 2021 roku pojazd kosmiczny znajduje się w zakładzie Airbusa w Tuluzie, gdzie przechodził ostateczny montaż i testy. Objęły one integrację wszystkich instrumentów badawczych i największych paneli słonecznych, jakie kiedykolwiek użyto w misji eksplorującej pozaziemskie planety. Panele te są niezbędne do zasilania sondy, docelowo mającej się znaleźć w odległości 740 mln km od Słońca.

– To była niesamowita przygoda: współpracować z ponad 80 firmami z Europy na rzecz urzeczywistnienia pomysłu ESA, który pozwoli szczegółowo zbadać Jowisza i jego lodowe księżyce – podsumowuje Cyril Cavel, kierownik projektu JUICE w Airbus Defence and Space.

Podczas zorganizowanego dziś w Tuluzie spotkania z mediami odsłonięto zamontowaną na sondzie tablicę upamiętniającą włoskiego astronoma Galileo Galilei. To właśnie on w 1610 roku przez teleskop jako pierwszy zobaczył Jowisza i jego największe księżyce.

Podczas kosmicznej wyprawy sonda JUICE o masie 6,2 tony pokona ponad 2 mld kilometrów. Gdy dotrze w okolice Jowisza, będzie zbierać dane o jego lodowych, potencjalnie oceanicznych księżycach — Ganimedesie, Europie i Kalisto — co pozwoli ocenić, czy istnieje jakakolwiek możliwość, by istniało na nich życie mikrobiologiczne. Umożliwi jej to 10 najnowocześniejszych instrumentów naukowych, w tym kamery, spektrometry, radar do penetracji lodu, wysokościomierz, urządzenia radiowe i inne sensory. JUICE spędzi dziewięć miesięcy na orbicie Ganimedesa, analizując jego naturę i ewolucję, obserwując podpowierzchniowy ocean i badając zamieszkania lodowego księżyca.

Po wyborze przez ESA w 2015 roku na głównego wykonawcę Airbus przewodził paneuropejskiemu konsorcjum przemysłowemu, powołanemu do zaprojektowania i zbudowania tego wyjątkowego statku kosmicznego.

JUICE panele słoneczne