Sonda Juno 10. raz ogląda z bliska Jowisza

img

Sonda Juno już po raz 11. okrążyła Jowisza. Podczas ostatniego bliskiego przelotu nad jego chmurami zrobiła kolejną serię zdjęć pokazujących z bliska burzliwą atmosferę planety.

Statek znajduje się na bardzo eliptycznej orbicie wokół największej planety Układu Słonecznego. Z każdym obrotem, co 55 dni zbliża się do jej chmur na wysokość zaledwie 3 400 km nad ich górnymi warstwami. Stamtąd włącza wszystkie instrumenty naukowe jakie posiada na pokładzie: detektory promieniowania, czujniki właściwości pola magnetycznego planety i narzędzia sondujące głęboko jej atmosferę.

Zobacz zdjęcia z 9. naukowego przelotu sondy Juno

Za każdym razem uruchamia też kamerę JunoCam, która dostarcza wspaniałych widoków Jowisza. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych, przetworzonych obrazów.

NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

Kolejne bliskie podejście do Jowisza nastąpiło 7 lutego. Tym razem przelot był zorientowany na badania pola grawitacyjnego wokół planety. Sonda zwróciła się swoimi antenami w kierunku Ziemi, by na bieżąco wysyłać dane do centrum odbiorczego sieci DSN w Goldstone w stanie Kalifornia. Z tego powodu nie mamy bezpośrednich zdjęć Jowisza w momencie największego zbliżenia. Niemniej jednak te, które otrzymaliśmy nie odstają od tego co widzieliśmy do tej pory.

NASA/JPL/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt

Na powyższym i poniższym zdjęciu widać południowy biegun planety. Obie fotografie zostały wykonane z innych odległości i zostały trochę inaczej kolorystycznie przetworzone.