Sonda Juno dotarła do Jowisza

Sonda Juno na orbicie wokół Jowisza - wizja artystyczna
5 lipca, po prawie pięcioletniej podróży, bezzałogowa amerykańska sonda kosmiczna Juno dotarła na orbitę wokół Jowisza - największej planety Układu Słonecznego. NASA potwierdziła, że operacja przebiegła poprawnie.

Naziemne centra NASA, JPL w Pasadenie w Kalifornii oraz w Lockheed Martin w Littleton w Kolorado, uzyskały potwierdzenie udanego manewru wejścia na orbitę. Dane telemetryczne zostały także odebrane przez anteny Deep Space Network w Goldstone w Kalifornii oraz w Canberze w Australii.

Przed wejściem na orbitę sonda Juno zmieniła swoją orientację tak, aby główny silnik był skierowany w odpowiednią stronę oraz zwiększyła tempo obrotu z 2 do 5 razy na minutę. Główny silnik sondy (645-Newton Leros-1b) został uruchomiony o godzinie 5:18 polskiego czasu na okres 35 minut, aby zmniejszyć prędkość o 542 metry na sekundę, co pozwoliło na przechwycenie przez pole grawitacyjne Jowisza i wejście na orbitę. Gdy to nastąpiło, sonda ponownie obróciła się w stronę Słońca, tak aby 18698 komórek baterii słonecznych dostarczyło jej energii.

Przez najbliższe miesiące zespół misji będzie testował podsystemy sondy i dokona kalibracji instrumentów naukowych. Faza naukowa misji rozpocznie się w październiku 2016 r., ale naukowcy mają nadzieję, że część systemów będzie zbierać dane naukowe już wcześniej.

Celem misji jest lepsze poznanie pochodzenia i ewolucji Jowisza. Za pomocą dziewięciu instrumentów naukowych Juno będzie zgłębiać tajemnice wnętrza Jowisza (np. czy planeta ma stałe jądro), wykonywać mapy pola magnetycznego, mierzyć ilość wody i amoniaku w głębszych warstwach atmosfery i obserwować zorze polarne.

Sonda Juno została wystrzelona z Ziemi 5 sierpnia 2011 r. z Cape Canaveral Air Force Station na Florydzie (USA). Misja jest realizowana przez NASA.

Sonda kosmiczna Juno wchodzi na orbitę wokół Jowisza - wizja artystyczna. Źródło: NASA/JPL-Caltech.