Sonda Juno przeleciała nad Wielką Czerwoną Plamą

Jowisz, Wielka Czerwona Plama i Ziemi
Sonda Juno przeleciała wczoraj nad Wielką Czerwoną Plamą na Jowiszu. Czekamy na przesłanie zdjęć na Ziemię i ich prezentację przez NASA.

Wielka Czerwona Plama to gigantyczna burza w atmosferze Jowisza, rozmiarami przewyższająca Ziemię - mierzy 16 tysięcy kilometrów (zob. porównanie na składance zdjęć). Obserwowana jest od dawna i być może istnieje nawet od 350 lat.

Sona Juno przeleciała nad tą strukturą 11 lipca. O godz. 3:55 polskiego czasu osiągnęła punkt orbity najbliższy planecie, będąc 3500 kilometrów nad chmurami, a 11 minut i 33 sekundy później znalazła się bezpośrednio nad Wielką Czerwoną Plamą na wysokości 9000 kilometrów. Podczas przelotu działały wszystkie instrumenty naukowe sondy i wykonywała ona zdjęcia. W najbliższych dniach dane powinny zostać przesłane na Ziemię. Czekamy aż NASA zaprezentuje fotografie Wielkiej Czerwonej Plamy z bliska!

Misja Juno wystartowała z Ziemi 5 sierpnia 2011 r. Na orbitę wokół Jowisza sonda dotarła rok temu (rocznica minęła 4 lipca). Do tej pory udało jej się wykonać kilka orbit wokół planety podczas których zbierała dane naukowe. Najmniejszy dystans, jaki dzielił ją od wierzchołków chmur, wyniósł 3400 kilometrów.