Sonda New Horizons wysyła najdokładniejsze dotąd zdjęcie planetoidy Ultima Thule

img

Sonda New Horizons wysłała najostrzejsze zdjęcie planetoidy Ultima Thule jakie udało jej się wykonać. Fotografia została wykonana przez instrument LORRI 1 stycznia 2019 roku, podczas największego zbliżenia.

To miał być cel ponadprogramowy! Sonda New Horizons tuż przed największym zbliżeniem miała skierować swoją kamerę LORRI na planetoidę Ultima Thule i wykonać możliwie najostrzejsze zdjęcie obiektu. Zadanie zostało wykonane!

img
Najdokładniejsze zdjęcie planetoidy Ultima Thule. Wykonane o 6.33 1 stycznia 2019 roku. Obiekt ma na fotografii rozdzielczość 33 m/px. Źródło: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute, National Optical Astronomy Observatory

Powyższa fotografia została wykonana 6,5 minuty przed największym zbliżeniem do obiektu. Wysoka rozdzielczość i dobry kąt widzenia podczas wykonania zdjęcia pozwoli zespołowi naukowemu misji na dokładną analizę cech planetoidy.

Wysoka dokładność uwidacznia cechy powierzchni planetoidy, które do tej pory nie były przez naukowców zauważone. Na fotografii widać kilka bardzo jasnych, niemal okrągłych płatów terenu. W pobliżu terminatora (granicy między oświetloną i nieoświetloną przez Słońce częścią planetoidy) widać dokładniej niewielkie kratery i ich głębokość.

Jak podkreśla Alan Stern - główny badacz misji - wykonanie tak ostrej fotografii nie było pewne. Istniało ryzyko, że w momencie wykonania tak wąskokątowego obrazu planetoida nie znajdzie się cała w obiektywie kamery albo nie będzie jej tam wcale.

O misji

Sonda New Horizons, która przeszła do historii przelatując obok Plutona w 2015 roku, pobiła kolejny rekord ludzkości na przełomie 2018 i 2019 roku, kiedy przeleciała obok planetoidy 2014 MU69 w Pasie Kuipera. O pierwszych wynikach historycznego przelotu na bieżąco informowaliśmy na łamach portalu.

Teraz sonda New Horizons jest już daleko za obiektem. Jej antena jest skierowana w stronę Ziemi. Przesył wszystkich danych naukowych zarejestrowanych podczas bliskiego przelotu potrwa kilkanaście miesięcy. W tej chwili statek znajduje się 6,64 mld km od naszej planety.

Źródło: NASA/JHUAPL