Sonda OSIRIS-REx dotarła do asteroidy Bennu

img

Amerykańska sonda OSIRIS-REx zakończyła w poniedziałek lot do asteroidy Bennu. Statek znalazł się w odległości 19 km od obiektu i teraz rozpocznie etap jego wstępnego badania.

Sonda NASA poleciała do asteroidy 8 września 2016 roku na rakiecie Atlas V. 3 grudnia, po pokonaniu 2 mld km wykonano udany manewr zbliżenia do asteroidy. W najbliższym czasie planowane są zbliżenia do asteroidy na odległość 7 km.

Pierwszym celem naukowców będzie dokładniejsze oszacowanie masy asteroidy, prędkości jej rotacji i ukształtowania powierzchni. Przegląd ten pomoże też w wyborze kandydatów do pobrania próbek.

Zespół nawigacji misji wykorzysta dane z pierwszych obserwacji do przećwiczenia technik poruszania się wokół asteroidy. 31 grudnia sonda wejdzie na orbitę wokół Bennu, czyniąc asteroidę najmniejszym obiektem jaki kiedykolwiek był orbitowany przez statek kosmiczny.

O misji

Sonda OSIRIS-REx będzie pierwszą amerykańską próbą pobrania materiału z asteroidy i wrócenia z nim na Ziemię. Jest to też pierwsze w historii badanie sondą asteroidy klasy B - bogatej w węgiel i związki organiczne. Próbnik z materiałem z asteroidy wróci na Ziemię w 2023 roku.

Na zdjęciu: Zdjęcie asteroidy Bennu wykonane jeszcze przed przylotem, w odległości około 80 km. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona.