Sonda OSIRIS-REx fotografuje Ziemię i Księżyc

22 września sonda OSIRIS-REx lecąca do planetoidy Bennu przeleciała w pobliżu Ziemi, korzystając z jej asysty grawitacyjnej przyspieszającej lot do celu podróży. Przelot był świetną okazją do wykonania kalibracji urządzeń na sondzie i możliwością przećwiczenia przez zespół naziemny procedur, które będę niedługo wykonywane blisko planetoidy.

Nasza relacja z bliskiego przelotu sondy OSIRIS-REx

Rok po starcie na rakiecie Atlas V statek OSIRIS-REx powrócił w pobliże Ziemi. W punkcie najbliżej Ziemi sonda znajdowała się 17 237 km nad powierzchnią Antarktydy, na południe od przylądka Horn w Chile. Udaną zmianę trajektorii po przelocie obok Ziemi potwierdził potem zespół sondy.

Artykuł, w którym piszemy o celach misji i samej asteroidzie

Podczas znajdowania się sondy w pobliżu Ziemi, kamera nawigacyjna NavCam 1 wykonała pierwszą czarno-białą fotografię naszej planety. Zdjęcie zdominowane jest przez pokrywę chmur nad Oceanem Spokojnym. W prawym górnym rogu widać huragan Maria i pozostałość po huraganie Jose.

Gdy zdjęcie było uchwycone sonda znajdowała się około 110 000 km od naszej planety.

Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin

Później, zaledwie kilka godzin od maksymalnego zbliżenia, statek wykonał jeszcze kamerą MapCam serię zdjęć Ziemi używając pięciu różnych filtrów. Później całość złożono na Ziemi, by stworzyć kolorowy obraz.

Czarne igły na górze zdjęcia wynikają z bardzo krótkiego czasu ekspozycji. Kamera MapCam jest przystosowana do fotografowania asteroidy Bennu, która odbija jedynie 4% dochodzącego do niej światła słonecznego. Dlatego aby nie prześwietlić zdjęcia światło zbierane jest przez matrycę bardzo krótko. To powoduje też, że wszelkie szumy zbierane przez instrument mają duży efekt na fotografii. Takich artefaktów nie powinno być podczas fotografowania samej asteroidy.

Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona

Gdy sonda oddalała się od Ziemi wykonała jeszcze pomiary spektroskopowe jej powierzchni.

25 września gdy sonda była już ponad milion km od Ziemi, kamera NavCam 1 wykonała zdjęcie układu Ziemia-Księżyc. Planetę dzieliło wtedy od swojego naturalnego satelity 400 000 km.

Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona

Trzy dni po bliskim przelocie obok Ziemi statek zbadał powierzchnię Księżyca używając kamery wysokiej rozdzielczości PolyCam. Poniższe zdjęcie zostało wykonane 25 września gdy sonda była 1,2 mln km od naszego naturalnego satelity.

Na powierzchni Księżyca można łatwo rozpoznać Morze Spokoju i Morze Przesileń widoczne po lewej. Widać także elementy krajobrazu niewidocznej z Ziemi strony Księżyca. W prawej dolnej części zdjęcia widać Krater Ciołkowskiego otoczony równinami, a w centralnej części niewielki krater uderzeniowy Giordano Bruno oraz Necho.

Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona

OSIRIS-REx przyleci do asteroidy Bennu w listopadzie 2018 roku. Po wstępnej analizie i oblocie naukowcy wybiorą dogodne miejsce, gdzie statek wyląduje pobierze próbki i wróci z nimi na Ziemię. Kapsuła z cennym materiałem z asteroidy powinna wylądować na Ziemi w 2023 roku.

Pod tym tagiem znajdziecie wszystkie aktualności dotyczące misji

Na zdjęciu: Ziemia uchwycona przez kamerę MapCam sondy OSIRIS-REx. Statek w momencie wykonania zdjęcia był kilka godzin po asyście grawitacyjnej Ziemi, wykonanej w celu jego przyspieszenia w kierunku asteroidy Bennu. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona.