Sonda Parker Solar Probe po raz pierwszy przelatuje obok Wenus

3 października sonda Parker Solar Probe przeznaczona do badania Słońca wykonała pierwszy bliski przelot obok Wenus. Grawitacja planety zmodyfikowała orbitę sondy w planowany sposób.

To był pierwszy z siedmiu planowanych przelotów obok Wenus tej sondy. Asysty grawitacyjne Wenus podczas 7-letniej misji mają na celu coraz bardziej zbliżać sondę do Słońca. Pierwszy manewr zakończył się powodzeniem. Statek zmienił swoją prędkość względem Słońca o 10%, a obecnie peryhelium jego orbity (czyli najbliższy Słońca punkt na orbicie) wynosi 43 mln km i zostanie osiągnięte już w listopadzie.

Sonda podczas pierwszego bliskiego przelotu znalazła się około 2500 km nad powierzchnią planety. Teraz statek będzie pędził do pierwszego peryhelium, które osiągnie już 5 listopada 2018 roku. Już wtedy pobije rekord zbliżenia do Słońca, ustanowiony w 1976 roku przez sondę Helios 2 oraz rekord prędkości statku kosmicznego względem Słońca.

Przelot obok Wenus był świetną próbą generalną przed pierwszymi badaniami Słońca. Sonda skierowała swoje instrumenty naukowe: SWEAP, ISOIS oraz FIELDS na Wenus. Dane naukowe z przelotu spływają teraz na Ziemię.

Więcej o misji można przeczytać na naszej specjalnej stronie.

Tak zapowiada się harmonogram najważniejszych wydarzeń misji w 2018 roku:

• 29 października 2018 - Pobicie rekordu odległości sondy od Słońca, wynoszącego obecnie około 43 mln km.
  • 30 października 2018 - Pobicie rekordu prędkości statku kosmicznego względem Słońca
  • 31 października 2018 - 11 listopada 2018 - Pierwsze zbliżenie naukowe do Słońca. Sonda osiągnie minimalną odległość 5 listopada.
  • Grudzień 2018 - wysłanie danych naukowych z pierwszego przelotu na Ziemię

Na zdjęciu: Wizja artystyczna przelotu sondy Parker Solar Probe obok Wenus. Źródło: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben.