SpaceX wynosi satelity dla Sił Kosmicznych USA. Piąty udany lot Falcona Heavy

falcon heavy

Firma SpaceX przeprowadziła piąty raz w historii start rakiety Falcon Heavy. W malowniczej scenerii na Florydzie, tuż po zachodzie słońca rakieta wystartowała i z powodzeniem wyniosła parę satelitów wojskowych dla Sił Kosmicznych USA.

Lot Falcona Heavy w misji USSF-67 odbył się 15 stycznia 2023 r. Rakieta wystartowała o 23.56 czasu polskiego z wyrzutni SLC-39A na kosmodromie Cape Canaveral na Florydzie. Misja przebiegła w pełni pomyślnie. Najpierw drugi stopień umieścił siebie z ładunkami na wstępnej niskiej orbicie okołoziemskiej. Później w serii manewrów przeprowadzonych w obrębie niecałych 6 godzin górny człon wprowadził satelity bezpośrednio nad orbitę geostacjonarną.

Gdy górny stopień wspinał się z satelitami na wstępną orbitę, na Ziemię wracały boczne człony rakiety Falcon Heavy. Oba wróciły na teren kosmodromu i wylądowały o własnym napędzie na lądowiskach LZ-1 i LZ-2, by mogły być w przyszłości znowu użyte. Środkowy człon po zakończonej pracy wpadł do Oceanu Atlantyckiego, nie było planowane jego odzyskanie.

Odzyskane boczne człony o oznaczeniach B1065 i B1065 były już wcześniej raz użyte w misji Falcona Heavy. Pełniły rolę również bocznych stopni dla misji USSF-44 w listopadzie 2022 r. Środkowy człon o numerze seryjnym B1070 był nowy.

O misji USSF-67

W misji USSF-67 wysłano parę satelitów dla amerykańskiego wojska i stworzonego w 2019 r. nowego rodzaju sił zbrojnych - Sił Kosmicznych USA. Pierwszy ładunek to CBAS-2 (Continuous Broadcast Augmenting SATCOM-2). To drugi satelita serii CBAS, służącej przekazywaniu komunikacji militarnej z innych wojskowych systemów satelitarnych. Satelity CBAS są budowane przez firmę Boeing. CBAS-1 poleciał na rakiecie Atlas V w 2018 r.

Drugim ładunkiem lotu był LDPE-3A (Long Duration Propulsive EELV Secondary Payload Adapter 3A). LDPE to seria niewielkich satelitów budowanych dla wojska przez firmę Northrop Grumman. Statki bazują na pierścieniowej platformie satelitarnej ESPAStar-D, a ich rolą jest umieszczanie na nich różnych małych ładunków lub wypuszczanie niewielkich satelitów. LDPE-3A to ostatnia taka misja o charakterze weryfikacji platformy.

Na LDPE-3A wiemy o umieszczeniu 5 ładunków. Trzy z nich pochodzi z programu Rapid Capabilities Office Sił Kosmicznych USA. Dwa to prototypy technologii poprawionej świadomości sytuacyjnej, a jeden testuje nowe technologie szyfrowanej komunikacji ze stacjami na Ziemi.

Na LDPE-3A poleciał też Catcher - niewielki, ekonomiczny czujnik środowiska wokół satelity (sprawdza laserem obecność śmieci kosmicznych, wykrywa akustycznie uderzenie mikrometeoroidów czy mierzy anomalie promieniowania). Ostatnim ładunkiem jaki znalazł się na satelicie jest WASSAT. To zestaw badający środowisko kosmiczne na orbicie geostacjonarnej. Składa się z 4 kamer pozwalających w szerokim kącie monitorować zachowanie i ew. wykrywać anomalie u innych satelitów, śledzić ich ruchy a także obserwować i lokalizować śmieci kosmiczne.

Był to 8. na świecie udany start rakiety orbitalnej w 2023 roku. Dla firmy SpaceX był to już 3. lot. W nadchodzących dnia firma wykona dwa kolejne. Na środę planowana jest misja z kolejnym satelitą nawigacyjnym systemu GPS III, a w czwartek powinien zostać przeprowadzony pierwszy w tym roku lot poświęcony rozbudowie sieci Starlink.

Na podstawie: SpaceX/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Falcon Heavy startująca z misją USSF-67. Źródło: SpaceX.