Starship wybucha w 7. locie testowym. Dolny człon rakiety ponownie złapany w powietrzu.

Największa rakieta orbitalna świata Starship wykonała swój 7. lot testowy. Po raz drugi firmie SpaceX udało się złapać powracający dolny człon rakiety, ale górny stopień nie osiągnął zakładanej trajektorii i wybuchł na wysokości ponad 140 km.
Firma SpaceX rozwija dwustopniowy, w pełni odzyskiwalny system rakietowy Starship. Rakieta - podobnie jak zrobiła to Falcon 9 - ma uczynić loty orbitalne jeszcze bardziej dostępnymi. Zmniejszenie kosztów wynoszenia na orbitę pomoże w rozbudowie należącej do SpaceX sieci satelitów Starlink i wynoszeniu innych ładunków. Zmodyfikowana rakieta Starship ma być załogowym lądownikiem Księżycowym programu Artemis. W bardzo dalekich planach system ten ma też umożliwić kolonizację Marsa.
Źródło: SpaceX.
Cele 7. lotu testowego
Zanim jednak te wszystkie plany zostaną zrealizowane, potrzebna jest udana kampania testowa. Do tej pory SpaceX wykonało 6 lotów pełnego systemu Starship. Misja wykonana 16 stycznia była już siódmą taką próbą. Jak zwykle podczas tych testów sprawdzono kolejne poprawki i próbowano zrealizować nowe cele. Najważniejszym miało być wypuszczenie przez ładownię rakiety symulatorów 10 satelitów Starlink.
Sama rakieta również przeszła bardzo istotne zmiany. Powiększono zbiorniki paliwowe w górnym członie, wprowadzono nowe wewnętrzne elementy strukturalne. Powiększenie zbiorników zmniejszyło nieco objętość ładowni rakiety, ale tylko nieznacznie, bo część miejsca odzyskano przeprojektowując całkowicie sekcję nosową.
Źródło: SpaceX.
Znaczącemu przeprojektowaniu uległa też osłona termiczna z dodatkowymi warstwami ochrony i nowym sposobem montażu płytek w miejscach spawów. Zmieniono też znacząco aerodynamikę statku, przenosząc przednie klapy i znacząco zmniejszając ich rozmiary.
Z niewidocznych zmian trzeba wymienić zupełnie przeprojektowany system dostarczania paliwa do silników w górnym stopniu. Górny człon posiada 6 silników Raptor - 3 dostosowane do pracy w próżni i 3 “zwykłe”. Teraz silniki próżniowe mają własne linie paliwowe z głównego zbiornika (wcześniej dzieliły jedną). Bardzo istotną zmianą jest też zupełnie przeprojektowana awionika i systemy sterujące.
Przebieg lotu
Rakieta Starship jak zawsze wystartowała z prywatnego kosmodromu SpaceX w Boca Chica w Teksasie. Rakieta wzniosła się w powietrze 16 stycznia 2025 r. o 23:37 czasu polskiego. Pierwsza faza lotu przebiegła pomyślnie. Doszło do udanej separacji członów i dolny wykonał manewr powrotny, kierujący go do lądowania przy wieży startowej.
Źródło: SpaceX.
Około 6 minut i 30 sekund od startu dolny stopień w spektakularny sposób zbliżył się do wieży startowej i został wyłapany przez jej ramiona. W tym czasie górny stopień kontynuował wznoszenie za pomocą ciągu swoich 6 silników. Niestety nie trwało to długo…
Już po 7 minutach i 40 sekundach dane telemetryczne z transmisji pokazały przedwczesne zakończenie pracy jednego z silników, później wyłączałī się kolejne silniki i niecałą minutę później dane ze stopnia zastygły całkowicie sugerując utratę stopnia. Później świadkowie z Turks i Caicos we wschodniej części Bahamów zaczęli publikować filmy pokazujące wybuch stopnia i spadek wielu płonących części rakiety.
Źródło: SpaceX.
Elon Musk krótko po misji opublikować na portalu X informację, że prawdopodobną przyczyną problemów ze Starshipem był wyciek paliwa lub utleniacza w sekcji nad silnikami.
Teraz firma SpaceX będzie musiała zbadać dokładnie przyczyny awarii oraz przeprowadzić formalne śledztwo wymagane w takich sytuacjach przez agencję FAA. Kolejne rakiety Starship są w ostatnich fazach budowy i przygotowań do lotu, ale minie na pewno wiele tygodni zanim SpaceX uzyska zgodę na wznowienie kampanii testowej.
Opracowanie: Rafał Grabiański
Na podstawie: SpaceX
Na zdjęciu tytułowym: Startująca rakieta Starship w 7. locie testowym. Źródło SpaceX.