Astronauci statku Sojuz MS-08 w drodze do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Rakieta Sojuz FG wystartowała z historycznego stanowiska nr 1 w kosmodromie Bajkonur, wynosząc w drogę do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej trójkę astronautów. Dwaj Amerykanie i Rosjanin dołączą do przebywającej na stacji 55. Ekspedycji i spędzą prawie pół roku na pokładzie kompleksu.

Rakieta wystartowała w środę o 18:44 czasu polskiego. Dolny stopień z silnikiem RD-108A i cztery rakiety pomocnicze wyposażone w silniki RD-107A pracowały razem przez prawie 2 minuty lotu. Potem rakiety pomocnicze zostały odrzucone i rakieta kontynuowała wznoszenie i przyspieszanie używając jedynie silnika centralnego członu.

Dolny centralny człon wypalił paliwo po 4 minutach i 45 sekundach od startu. Dwie sekundy po tym odpalony został silnik RD-0110 górnego stopnia rakiety i w tym samym czasie dolny stopień został odrzucony. Niespełna 9 minut od startu rakieta zakończyła swoją pracę i wypuściła kapsułę Sojuz na docelowej wstępnej orbicie.

Zobacz też: najnowszy odcinek Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Po separacji Sojuz rozpoczął sekwencję przygotowań do odpaleń swoich silników, by w przeciągu 2 dni dostarczyć astronautów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to nowa załoga powinna przycumować do modułu Poisk stacji o 20:41 w piątek.

O załodze

Dowódcą dzisiejszego lotu Sojuza MS-08 jest Oleg Artiemjew (Rosja). Jest to jego drugi długoterminowy lot do ISS. Na pokładzie stacji spędził już 169 dni podczas misji w 2014 roku. Statek Sojuz zna od podszewki. Przed laty pracował jako inżynier w firmie Energia, gdzie buduje się te rosyjskie kosmiczne kapsuły załogowe.

Po lewej stronie Olga usiadł Drew Feustel (USA), geolog z wykształcenia. Brał udział w dwóch misjach wahadłowców. Leciał w ostatniej misji serwisowej do Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, a później w ostatniej misji wahadłowca Endeavour, dostarczając do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej detektor ciemnej materii AMS-2.

Na prawym siedzeniu Sojuza znalazł się Ricky Arnold (USA). Amerykanin odwiedził stację kosmiczną w swoim jedynym do tej pory locie w 2009 roku. Brał udział w montażu ostatnich elementów szkieletowej struktury Integrated Truss Structure i ostatniej części słynnych paneli słonecznych zasilających stację.

Amerykanie już kilka dni po przybyciu na stację, bo już 29 marca wezmą udział w spaceru kosmicznym, mającym na celu montaż sprzętu telekomunikacyjnego do eksperymentu ECOSTRESS, który ma przylecieć na stację w czerwcu i elementów systemu C2V2, który będzie przeznaczony do komunikacji z komercyjnymi statkami załogowymi, które mają odbyć swoje pierwsze loty testowe jeszcze w tym roku.

Nowa załoga trafi na ważny okres w historii działania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Będzie on upływał pod znakiem przygotowywania infrastruktury stacji do lotów komercyjnych systemów załogowych. Firmy SpaceX i Boeing rozwijają własne statki załogowe, które w najbliższych latach mają skończyć z zależnością amerykańskiego programu od rosyjskich statków. W maju i czerwcu planowane są jeszcze dwa amerykańskie spacery kosmiczne, a latem w przestrzeń wyjdą Rosjanie.

Oprócz prac konserwacyjnych i montażu nowej infrastruktury astronauci zajmą się nauką. O przebiegu prowadzonych eksperymentów naukowych będziemy na bieżąco informować w naszej serii Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Nowoprzybyłą trójkę astronautów w czerwcu opuszczą Szkaplerow, Tingle i Kanai, którzy znajdują się już obecnie na pokładzie stacji. Wtedy ekspedycja zostanie automatycznie przemianowana na nr 56. Artiemjew, Feustel i Arnold powrócą z pobytu na ISS 28 sierpnia.

Źródło: SFN/SF101/NASA

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz FG startuje ze statkie Sojuz MS-08. Źródło: NASA TV.