Statek towarowy Progress MS-18 w drodze do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

img

Z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystrzelono rakietę Sojuz 2.1a. W udanym locie na orbitę wyniosła ona w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej statek towarowy Progress MS-18.

Trzeci lot zaopatrzeniowy do ISS w tym roku przeprowadzony przez Rosję odbył się 28 października 2021 r. Rakieta Sojuz 2.1a wystartowała o 2:00 w nocy czasu polskiego ze stanowiska 31/6 na kosmodromie Bajkonur.

Lot wszystkich stopni rakiety przebiegł pomyślnie. 8 minut i 49 sekund po starcie trzeci stopień rakiety wypuścił statek Progress na wstępnej orbicie o wymiarach 193 na 240 km. Teraz statek serią manewrów orbitalnych zbliży się do stacji i zadokuje do niej 30 października po 3 w nocy polskiego czasu.

O misji Progress MS-18

Progress MS-18 zadokuje do tylnego portu w module Zwiezda. Jest to port nieużytkowany od wielu miesięcy, gdyż to właśnie tam w sekcji tranferowej modułu Zwiezda obserwowane są wycieki powietrza, które nie zostały do tej pory zatamowane. Do tej pory sekcja ta pozostawała przez większość czasu odizolowana hermetycznie od reszty atmosfery stacji.

W statku Progress MS-18 umieszczono prawie 2,5 t towaru, w tym: 560 kg paliwa do systemów stacji, 420 kg wody, 43 kg powietrza oraz ważące prawei 1,5 t zaopatrzenie dla załogi, sprzęt konserwacyjny dla stacji stacji i eksperymenty naukowe.

W tej chwili trwa bardzo intensywny czas pod względem lotów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W październiku stację odwiedziła ekipa kręcąca rosyjski film fabularny. Po niecałych dwóch tygodniach powróciła na Ziemię. Statek Progress MS-18 zadokuje do stacji w przeddzień misji załogowej SpaceX Crew-3. W listopadzie do stacji poleci kolejny, zmodyfikowany statek Progress M-UM, który przyłączy do kompleksu kolejny rosyjski moduł Priczal UM. W grudniu Rosjanie przeprowadzą zaś kolejny start załogowy Sojuz MS-20.

Progress MS-18 jest 79. rosyjską misją towarową do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Na świecie był to w tym roku 105. start rakiety orbitalnej (98. udany).

Na podstawie: Roskosmos/RussianSpaceWeb

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a startująca ze statkiem Progress MS-18. Źródło: Roskosmos.