Styczeń 2021 na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

img

W styczniu przeprowadzono na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej pierwszy w tym roku spacer kosmiczny, pożegnano dwa statki towarowe i tak jak zwykle wykonano masę ciekawych eksperymentów. Zapraszamy na podsumowanie minionego miesiąca na ISS.

Trwa 64. Ekspedycja na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Na pokładzie kompleksu znajduje się obecnie siedmiu astronautów: Sergiej Ryżikow, Sergiej Kud-Swerczkow (obaj Rosja), Kate Rubins, Shannon Walker, Victor Glover i Mike Hopkins (wszyscy USA) oraz Soichi Noguchi (Japonia).

Jeszcze na początku stycznia na ISS zadokowanych było aż 6 statków: załogowy Sojuz MS-17, Dragon Crew-1, dwa rosyjskie statki towarowe Progress MS-14 i MS-15, dwa amerykańskie towarowe Dragon 2 CRS-21 i Cygnus NG-14.

ekspedycja-64
Cały skład Ekspedycji 64 w module Kibo na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA.

Początek roku upływał pod znakiem badań biologicznych. Astronauci Hopkins i Glover przyglądali się zachowaniu mysz w celu badania wpływu nieważkości na wzrok i tkankę kostną, Kate Rubins analizowała strukturę kryształów białkowych powstałych na stacji do badań nad terapiami nowotworowymi. Shannon Walker przygotowywała z kolei statek Cygnus do opuszczenia stacji.

6 stycznia Cygnus NG-14 firmy Northrop Grumman został odłączony od modułu Unity na ISS, kończąc jego 3-miesięczny pobyt przy kompleksie. Zanim jednak 26 stycznia towarowa kapsuła spłonęła nad Pacyfikiem, wykonano w niej zdalnie parę eksperymentów: kolejną serię związaną z badaniami właściwości pożarów w warunkach kosmicznych Saffire V oraz test programowalnej radiostacji pasma Ka - urządzenia które może mieć zastosowanie w komunikacji satelitarnej czy technologii 5G.

Posłuchaj też: Wyciek powietrza na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej [Kosmiczne Rozmowy #7]

13 stycznia na Ziemię wrócił pierwszy towarowy statek Dragon 2. generacji. Na Ziemię przywiózł ze stacji prawie 2 tony eksperymentów. Niektóre z nich to: Cardinal Heart do badania długotrwałego wpływu mikrograwitacji na tkankę mięśnia sercowego, Space Organogenesis które sprawdzało możliwość wytwarzania tkanek organów z komórek macierzystych w stanie nieważkości, Rodent Research 23 czyli kilkadziesiąt myszy badanych na stacji pod kątem zmian zachodzących w oczach pod wpływem mikrograwitacji czy wyprodukowane na stacji światłowody ZBLAN do weryfikacji sposobu ich produkcji w warunkach nieważkości.

victor-glover
Victor Glover podczas spaceru kosmicznego. Źródło: NASA.

27 stycznia na zewnątrz stacji wyszli astronauci Mike Hopkins i Victor Glover. W pierwszym spacerze kosmicznym w 2021 roku dwójka zainstalowała antenę COL-Ka na europejskim module Columbus. Nowe urządzenie zwiększy możliwości wysyłania danych naukowych z eksperymentów przeprowadzanych w europejskiej części ISS. Oprócz tej instalacji astronauci wykonali też kilka dodatkowych prac.

Na stacji prowadzone są też obecnie różne inne eksperymenty. Na przykład pod koniec stycznia pozyskano składniki odżywcze z eksperymentu BioNutrients, które ma demonstrować możliwość wytworzenia karotenoidów (naturalnych przeciwutleniaczy) za pomocą specjalnych drożdży, aby dostarczyć astronautom witamin, których może brakować w żywności wysyłanej na ISS z długim terminem przydatności do spożycia. Pozyskane próbki zostaną sprawdzone na Ziemi pod kątem tego, czy wytworzyły zakładane składniki w warunkach nieważkości.

shannon-walker
Shannon Walker z eksperymentem BioNutrients. Źródło: NASA.

Na zdjęciu: Astronautka Shannon Walker przy laboratoryjnym ogródku z hodowanymi roślinami na ISS. Źródło: NASA.