Szlakiem gwiazd z naukowcami Polskiej Akademii Nauk

Polskie badania kosmiczne

Polska Akademia Nauk z okazji Dnia Nauki Polskiej przygotowała na swoim profilu na Facebooku wirtualną podróż po polskich placówkach naukowych zajmujących się badaniem kosmosu.

Dzień Nauki Polskiej został ustanowiony 9 stycznia 2020 r. i obchodzony jest co roku 9 lutego, czyli w dzień narodzin Mikołaja Kopernika w uznaniu jego wybitnych zasług dla astronomii. Święto to stanowić ma inspirację do pójścia w ślady wybitnych polskich badaczy i wzmocnienia zainteresowania nauką. Oprócz Mikołaja Kopernika do najwybitniejszych rodzimych naukowców zaliczono również Jana Heweliusza, Ignacego Łukasiewicza, Karola Olszewskiego, Zygmunta Wróblewskiego, Marię Skłodowską-Curie, Henryka Arctowskiego, Ludwika Hirszfelda, Jana Czochralskiego i Stefana Banacha.

Polska Akademia Nauk z okazji Dnia Nauki Polskiej przygotowała wirtualną podróż na swoim profilu na Facebooku, w czasie której zatrzymamy się przy wybranych miejscach na polskiej mapie badań kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Będzie to podróż po pięciu różnych jednostkach badawczych, wchodzących w skład 3 Instytutów, z czego jeden ma siedziby aż na dwóch kontynentach, czyli w Europie i w Ameryce Południowej.

Wirtualna podróż zaczyna się od:

1. Centrum Badań Kosmicznych PAN / Space Research Centre PAS (Warszawa)

Zbuduje instrument dla misji NASA. Będzie to fotometr GLOWS (GLObal solar Wind Structure), jedno z urządzeń, które przyczyni się do lepszego poznania heliosfery. GLOWS jest częścią kompleksowej misji badawczej NASA o nazwie IMAP (ang. Interstellar Mapping and Acceleration Probe). Jej celem jest lepsze rozpoznanie heliosfery i jej reakcji z najbliższym otoczeniem galaktycznym Słońca, a także badanie procesów dotyczących rozpędzania cząstek promieniowania kosmicznego.

CBK PAN zajmuje się także eksploracją Marsa w ramach misji międzynarodowych, geologią planet oraz badaniem ich powierzchni i atmosfery. Eksperci CBK komentowali wczorajsze lądowanie łazika Perseverance na Czerwonej Planecie.

Powodzenia Perseverance!

2. Zakład Fizyki Słońca CBK PAN (Wrocław)

Filia CBK PAN, jedna z nielicznych placówek na świecie zajmujących się konstrukcją przyrządów kosmicznych i prowadzących obserwacje Słońca w zakresie rentgenowskim. To tu został zbudowany pierwszy polski instrument wysłany w kosmos 28 listopada 1970 r.

3. Centrum Badań Kosmicznych PAN Obserwatorium Astrogeodynamiczne Borowiec (Borówiec)

Część CBK PAN, składa się z laboratorium czasu i częstotliwości, laboratorium Global Navigation Satellite Systems (GNSS) oraz stacji laserowej. Laboratorium czasu i częstotliwości wraz z innymi laboratoriami zrzeszonymi w krajowym TA(PL) tworzy Polską Skalę Czasu oraz współuczestniczy w tworzeniu światowego czasu uniwersalnego UTC. Jako jedyny ośrodek w Polsce bierze udział we współtworzeniu europejskiego systemu lokalizacyjnego Galileo.

4. Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika PAN (Warszawa/Toruń/Chile)

Polscy naukowcy zbudują na chilijskiej pustyni Atacama teleskop, by precyzyjniej mierzyć Wszechświat. Jeden z największych grantów naukowych na świecie ERC Synergy trafił w ręce astronomów z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN i Centrum Fizyki Teoretycznej PAN pod kierownictwem prof. Grzegorza Pietrzyńskiego. Grant umożliwi budowę nowego teleskopu w polskim Obserwatorium Cerro Armazones w północnym Chile.

5. Centrum Fizyki Teoretycznej PAN (Warszawa)

To jeden z najmniejszych, ale prężnie działających instytutów PAN. Zajmuje się m.in. fizyką teoretyczną, astrofizyką, kosmologią i astronomią, a także jedną z najbardziej przyszłościowych dziedzin – fizyką kwantową. Dzięki tej technologii mamy szansę na ogromny postęp i rewolucyjne zmiany w medycynie, robotyce czy cyberbezpieczeństwie.
Rozmowa z dyrektorem CFT PAN