Tranzyt Merkurego w Astrobazie Kruszwica

9 maja 2016 r. w Astrobazie Kopernik w Kruszwicy ok. 260 osób podziwiało Tranzyt Merkurego na tle tarczy Słońca. Było to najważniejsze tegoroczne wydarzenie astronomiczne.

Tegoroczny tranzyt Merkurego na tle tarczy Słońca w Polsce był zjawiskiem częściowym. Astrobaza Kopernik z Kruszwicy przyłączyła się do tych obserwacji. Wspólnie z ok. 260 osobami koordynatorzy bazy mogli przeżyć to piękne zjawisko. Stanowiska do obserwacji przygotowali uczniowie koła astronomicznego pod nadzorem Ilony Dybicz i Magdaleny Musiałowskiej. Nie zabrakło też lokalnych miłośników astronomii czyli Zbigniewa Rakoczy i Janusza Piweckiego. Tranzyt rozpoczął się ok. godz. 13.11 i trwał do godz. 20.09.

Z racji tego, że Merkury to najmniejsza planeta Układu Słonecznego (jest też najbliżej Słońca), jej przejście na te tarczy Słonecznej nie było tak dobrze widoczne, jak było to w przypadku tranzytu Wenus (2012 r.). Do obserwacji użyliśmy teleskopów ze specjalnymi  filtrami Baader. Dzieci mogły podziwiać to zjawisko korzystając także z metody projekcji okularowej.

Tranzyt Merkurego 9.5.2016