Trójwymiarowa animacja lotu wokół Ceres wykonana z najnowszych zdjęć

Na stronach internetowych NASA można znaleźć animację lotu wokół Ceres złożoną z najnowszych zdjęć wykonanych przez sondę kosmiczną Dawn.

Zdjęcia, które posłużyły do wykonania animacji, zostały uzyskane za pomocą sondy Dawn w trakcie pokonywania jej pierwszej orbity wokół Ceres przeznaczonej do wykonania mapy obiektu. Orbita przebiegała na wysokości 13600 km nad powierzchnią Ceres. Dodatkowo wykorzystano zdjęcia z kamery nawigacyjnej sondy, wykonane z odległości 5100 km.

Zebrane przez naukowców dane pozwoliły na wykonanie trójwymiarowego modelu powierzchni Ceres. Dla celów lepszej wizualizacji, na filmie pionowe wymiary zwiększono dwukrotnie oraz dodano rozgwieżdżone tło.

Wideo z animacją jest dostępne do obejrzenia i pobrania różnych formatach ze strony http://www.jpl.nasa.gov/video/details.php?id=1380

(1) Ceres krąży po orbicie wokół Słońca przebiegającej w głównym pasie planetoid pomiędzy Marsem, a Jowiszem. Jest obiektem z kategorii planet karłowatych, wprowadzonej niedawno przez Międzynarodową Unię Astronomiczną dla rozróżnienia obiektów pośrednich pomiędzy planetami, a planetoidami. Ceres ma średnicę 950 km i jest największa w pasie planetoid. Znana jest od 1 stycznia 1801 roku, kiedy to odkrył ją włoski astronom Giuseppe Piazzi. Nie zawsze była jednak określana jako planeta karłowata. Początkowo uważano ją za planetę, a potem przeze długi czas jako planetoidę.

Z kolei sonda Dawn znajduje się w kosmosie od 2007 roku, kiedy to została wystrzelona przez NASA. Jej zadaniem są badania Ceres z orbity wokół obiekty, ale po drodze zbadała także planetoidę Westa (w latach 2011-2012). Całkowity koszt misji Dawn wyniósł 472 miliony dolarów.

Powierzchnia Ceres sfotografowana przez sondę Dawn. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA.