Trzy nowe zdjęcia Fobosa w podczerwieni

Zdjęcia Fobosa w podczerwieni

Fobos to mały księżyc Marsa. Ostatnio naukowcom udało się uzyskać serię zdjęć tego obiektu w podczerwieni w różnych fazach, w tym w trakcie zaćmienia. Zdjęcia wykonała sonda 2001 Mars Odyssey.

Jak podaje NASA, przy pomocy sondy komicznej 2001 Mars Odyssey i jej podczerwonego kamery Thermal Emission Imaging System (THEMIS) naukowcom udało się dokonać pomiarów zmian temperatury na powierzchni Fobosa i na tej podstawie wysnuć wnioski o własnościach tego satelity.

Bezzałogowa sonda 2001 Mars Odyssey jest sztucznym satelitą Marsa. Była wysłana w 2001 r. i całkiem nieźle działa do tej pory, a zapasy paliwa ma do 2025 r. Celem misji były badania powierzchni Czerwonej Planety wykonywane z orbity, jednak zespołowi misji udało się w ostatnich latach tak przekonfigurować ustawienie sondy, że może służyć także do badań Fobosa.

Najnowsze zdjęcia Fobosa pochodzą z 9 grudnia 2019 r., 25 lutego 2020 r. i 27 marca 2020 r. Jest na nich widoczny w rożnych fazach: najpierw w pełni, potem w trakcie zaćmienia, a na koniec w momencie gdy wychodzi z zaćmienia. W połączeniu z trzema wcześniejszymi zdjęciami z 29 września 2017 r., 15 lutego 2018 r. i 24 kwietnia 2019 r. badacze mają prześledzone zmiany temperatury obiektu w trakcie sporej części kompletnego cyklu faz. Zespół misji planuje chciałby wykonać obserwacje pozostałych faz w kolejnych miesiącach.

Zdjęcia pokazują, jak duże różnice temperatur panują na powierzchni Fobosa, gdy jest on oświetlany przez Słońce oraz gdy znajduje się w cieniu Marsa. W tym pierwszym przypadku, w pełni 9.12.2019 r. odnotowano maksymalną temperaturę 27 stopni Celsjusza. Z kolei minimum w trakcie zaćmienia dało wartość minus 123 stopnie Celsjusza.

NASA zaprezentowała zdjęcia w taki sposób, że dane z podczerwieni są nałożone na fotografie z zakresu widzialnego wykonane w tym samym momencie. Dzięki temu można pokazać geologię powierzchni w odniesieniu do temperatur. Wyjątkiem w tym sposobie prezentacji jest zdjęcia z zaćmienia, tutaj jako tła użyto wygenerowanego komputerowo obrazu Fobosa, wizualizującego jak wyglądałby, gdyby nie znajdował się wtedy w cieniu Marsa.

Naukowcy wskazują, że na podstawie zdjęć można ocenić, że powierzchnia Fobosa jest dość jednorodna i złożona z materiału o bardzo małych ziarnach. Cały czas nie jest do końca ustalone, czy Fobos to przechwycona kiedyś przez Marsa planetoida, czy może fragment planety wyrzucony w efekcie jakiegoś dawnego uderzenia?

Sześć zdjęć Fobosa uzyskanych przez sondę 2001 Mars Odyssey. Wykonane są w podczerwieni. Kolory pokazują rozkład temperatury. Obrazy nałożono na zdjęcia z zakresu widzialnego wykonane w tym samym czasie, z wyjątkiem 25.02.2020 r., kiedy jako tło zastosowano komputerowo wygenerowany obraz jak Fobos wyglądałby w trakcie zaćmienia). Źródło: NASA/JPL-Caltech/ASU/NAU.