Trzy udane starty rakiet w ostatnim tygodniu czerwca

img

W mijającym tygodniu przeprowadzono trzy udane starty rakiet orbitalnych. Po raz kolejny w przeciągu dwóch miesięcy wystartowała największa aktywna rakieta świata – Falcon Heavy.

Kolejny satelita nawigacyjny Chin

Tydzień startów rakietowych rozpoczął się w poniedziałek 24 czerwca od udanego lotu chińskiej rakiety Długi Marsz 3B z kosmodromu Xichang. Ładunkiem misji był satelita Beidou-3 I2 chińskiego systemu nawigacyjnego.

Trwa obecnie trzecia faza rozbudowy sieci nawigacji Beidou do pokrycia swoim zasięgiem całej planety. Wysłany satelita trafi na orbitę geosynchroniczną IGSO. Poprzedni ładunek tego segmentu sieci (I1) został wystrzelony w kwietniu 2019 roku.

Pierwszy start Falcon Heavy dla amerykańskiej armii

Z kosmodromu w Cape Canaveral na Florydzie po raz trzeci wystartowała rakieta Falcon Heavy firmy SpaceX. Rakieta wzniosła się w powietrze 25 czerwca (wg czasu polskiego). Była to jedna z najtrudniejszych misji amerykańskiej firmy.

Rakieta wyniosła 24 różne prototypowe ładunki rządowe i cywilne. Górny stopień rakiety musiał być odpalany aż cztery razy, by wypuścić wszystkie satelity na różnych docelowych orbitach.

Boczne stopnie rakiety to te same, które były wykorzystane w poprzednim locie rakiety Falcon Heavy w kwietniu. Oba ponownie wylądowały w wyznaczonych strefach na wybrzeżu. Środkowy człon miał wykonać powrót, jednak nie trafił z miękkim lądowaniem na barce – gdyby powrót się udał, byłoby to najdalsze od kosmodromu lądowanie środkowego członu (ok. 1200 km od stanowiska startowego, gdzie obecny rekord wynosi 965 km).

Jednym z ładunków wyniesionych w tej misji jest projekt LightSail 2 fundacji Planetary Society, który przetestuje żagiel słoneczny o powierzchni 35 m2 na nanosatelicie standardu CubeSat 3U.

Misja rakiety Electron dla firmy Spaceflight Inc.

Firma Rocket Lab przeprowadziła udany start swojej rakiety Electron w ramach misji współdzielonej dla kilku ładunków. Na orbitę trafił komercyjny satelita obserwacyjny Global-3 firmy BlackSky, dwa prototypowe satelity standardu cubesat Prometheus dla Amerykańskiego dowództwa operacji specjalnych, satelita studencki ACRUX-1, dwa satelity telekomunikacyjne SpaceBEE 8 i 9 firmy Swarm Technologies oraz jeden nieokreślony satelita.

Wszystkie ładunki ważyły łącznie 80 kg i trafiły na niską orbitę kołową o wysokości 450 km. Był to już trzeci udany lot rakiety Electron w 2019 roku.

Łącznie przeprowadzono już na świecie 37 udanych startów orbitalnych. Najwięcej (11) przeprowadziły firmy ze Stanów Zjednoczonych. Na drugim miejscu są Chiny (8 udanych startów), a na trzecim – Rosja (7).

Kolejny start orbitalny powinien zostać przeprowadzony 5 lipca z kosmodromu Wostocznyj. Powinna stamtąd wystartować rakieta Sojuz 2.1b z satelitą meteorologicznych Meteor-M 2-2 oraz wieloma mniejszymi ładunkami.

Źródło: SpaceX/SN/NS/Rocket Lab/Xinhuanet

Na zdjęciu: Dolne człony rakiety Falcon Heavy podczas startu misji STP-2. Źródło: SpaceX.