Udany debiut rakiety CERES-1, pierwszy lot indyjski w 2020 roku

img

W sobotę z azjatyckich kosmodromów wystartowały dwie rakiety orbitalne. W Chinach zadebiutował prywatny system CERES-1, a w Indiach po długiej przerwie od startów powróciła rakieta PSLV.

Debiut chińskiej rakiety prywatnej

Z kosmodromu Jiuquan wystartowała po raz pierwszy lekka rakieta nośna CERES-1 firmy Galactic Energy. W swoim debiucie wyniosła na orbitę eksperymentalnego satelitę telekomunikacyjnego Tianqi-11.

Rakieta wystartowała 7 listopada o 15:12 czasu lokalnego. Pół godziny po starcie agencja Xinhua podała informację, że lot przebiegł pomyślnie i satelita został pomyślnie umieszczony na orbicie.

Rakieta CERES-1 to mierząca 19 m 4-stopniowa konstrukcja. Trzy dolne stopnie zasilane są stałym paliwem, a górny stopień manewrowy ciekłą mieszanką. Rakieta jest w stanie zabrać na niską orbitę 350 kg ładunku.

Więcej o rakiecie CERES-1 >>

CERES-1 staje się drugą chińską rakietą prywatną, której udaje się osiągnąć orbitę. W lipcu 2019 roku dokonała tego jako pierwsza rakieta Hyperbola-1 firmy iSpace.

Wysłany w pierwszym locie satelita Tianqi 11 to drugi eksperymentalny statek firmy Guodian Gaoke for IoT, która chce zbudować na niskiej orbicie okołoziemskiej sieć satelitów komunikacyjnych dla technologii Internetu Rzeczy (IoT). Satelity mają oferować transmisję danych w miejscach niedosięganych przez sieci naziemne - na potrzeby transportu morskiego, ochrony środowiska, meteorologii, geologii, bezpieczeństwa i potrzeb inteligentnych miast.

Indie wracają ze startami po przerwie

Z kosmodromu Satish Dhawan w Indiach wystartowała rakieta PSLV, wynosząc na orbitę satelitę obserwacji Ziemi RISAT 2BR2 (znanego też pod nazwą EOS-1).

Rakieta wystartowała 7 listopada o 15:01 czasu lokalnego ze stanowiska nr 1 na kosmodromie. Lot przebiegł pomyślnie i główny oraz dodatkowe ładunki trafiły na orbitę.

Głównym ładunkiem misji był indyjski satelita radarowy EOS-1. Ważący 615 kg statek korzysta z radaru syntetycznej apertury (SAR) do prowadzenia obserwacji Ziemi. Z obrazów rejestrowanych w radiowym paśmie X bez względu na pogodę i porę dnia korzystają m.in.: rolnictwo, leśnictwo, geologia, straż nadbrzeżna i wojsko.

Poprzednie satelity tej serii RISAT 2B i RISAT 2BR1  zostały wyniesione w 2019 r.

Dodatkowymi ładunkami misji były 4 satelity Kleos Scouting Mission firmy Kleos Space do demonstracji technologii geolokacji, 4 satelity obserwacyjne Lemur-2 (126-129) amerykańskiej komercyjnej sieci obserwacji Ziemi firmy Spire oraz litewski satelita eksperymentalny R2.

W misji użyto wariantu DL rakiety PSLV. Ten typ systemu zadebiutował w locie z satelitą Microsat-R w 2019 roku. Rakieta PSLV to czterostopniowa konstrukcja (naprzemiennie stopnie na paliwo stałe i ciekłe). DL cechuje się posiadaniem dwóch rakiet pomocniczych S-12 na paliwo stałe.

Po dwóch sobotnich udanych lotach licznik światowych orbitalnych startów rakietowych osiągnął 81. Był to dopiero pierwszy start Indii w tym roku. Tak duża przerwa w indyjskich startach była spowodowana pandemią koronawirusa SARS-CoV-2.

Na podstawie: Xinhua/ISRO/NSF

Na zdjęciu: Debiutująca rakieta CERES-1 firmy Galactic Energy. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.