Udane starty orbitalne Chin i Indii

img

W ostatnim czasie przeprowadzono dwa udane starty rakiet orbitalnych. W sobotę chińska rakieta Długi Marsz 3B wyniosła na orbitę satelitę telekomunikacyjnego Tianlian 2-01, a w poniedziałek indyjska rakieta PSLV umieściła wokół Ziemi satelitę szpiegowskiego EMISAT oraz 28 małych ładunków od firm z całego świata.

Chiński przekaźnik telekomunikacyjny

W sobotę 30 marca 2019 roku z kosmodromu Xichang wystartowała rakieta Długi Marsz 3B z pierwszym satelitą drugiej generacji z serii Tianlian. Tianlian to odpowiednik amerykańskiej sieci TDRSS, odpowiedzialnej za pośredniczenie w komunikacji między misjami kosmicznymi a stacjami naziemnymi. Wysłany satelita będzie m.in. zapewniał łączność z budowaną w najbliższym czasie stacją kosmiczną. Satelita Tianlian 2-01 został zbudowany na platformie satelitarnej dla dużych ładunków DFH-4.

29 satelitów wysłanych przez Indie

Indyjska rakieta PSLV wystartowała w poniedziałek z wojskowym satelitą zwiadu elektronicznego EMISAT oraz 28 nanosatelitami dla firm ze Stanów Zjednoczonych, Litwy, Hiszpanii oraz Szwajcarii. Był to jej pierwszy start w konfiguracji z czterema rakietami bocznymi na paliwo stałe. Oprócz wyniesienia ładunków na dwie różne niskie orbity okołoziemskie, na czwartym stopniu rakiety, wyposażonym po raz pierwszy w panele słoneczne, zamontowano trzy eksperymenty do testów technologii w warunkach kosmicznych.

Oprócz głównego ładunku EMISAT dla indyjskiego wojska, rakieta wypuściła:

• AISTECHSAT 3 – satelitę hiszpańskiej firmy Aistech testującego sprzęt dla przyszłej sieci satelitów śledzenia ruchu lotniczego;
  • M6P i BlueWalker 1 – parę satelitów litewskiej firmy NanoAvionics przenosząca ładunki klienckie. M6P ma komercyjny sprzęt dla firm SpaceWorks Orbital oraz Lacuna Space, natomiast BlueWalker 1 mieści na sobie nieznaną publicznie technologię do testów w warunkach kosmicznych od amerykańskiej firmy AST & Science. Satelita BlueWalker 1 demonstruje możliwości specjalnej platformy integracyjnej dla satelitów standardu CubeSat 6U;
  • Astrocast – satelitę dla szwajcarskiej firmy o tej samej nazwie, testującego sprzęt telekomunikacyjny dla przyszłej konstelacji;
  • 20x Dove – satelity obserwacyjne amerykańskiej firmy Planet – dla komercyjnych usług obrazowania Ziemi;
  • 4x Lemur-2 – satelity firmy Spire Global do śledzenia ruchu na morzu oraz obserwacji meteorologicznych.

Powyżej opisane starty to już 17. i 18. udane misje orbitalne w 2019 roku. W ostatnim tygodniu przeprowadzono, także nieudany debiut chińskiej komercyjnej rakiety orbitalnej OneSpace oraz udany test indyjskiej broni antysatelitarnej, który spowodował powstanie wielu śmieci kosmicznych na niskiej orbicie i wywołał krytykę m.in. amerykańskiej agencji kosmicznej NASA.

Źródło: ISRO/Xinhuanet/NS/SN

Na zdjęciu: Rakieta PSLV startująca w misji C45 z satelitą EMISAT i 28 nanosatelitami. Źródło: ISRO.