Udany lot rakiety Electron z misją STP-27RD

img

Rakieta Electron firmy Rocket Lab wyniosła z powodzeniem na orbitę satelity dla Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, w ramach misji STP-27RD.

Rakieta wystartowała o 8:00 czasu polskiego z kosmodromu w Nowej Zelandii. Ładunkami misji była trójka satelitów demonstrujących technologie:

• Harbinger - satelita z radarem syntetycznej apertury w paśmie X. Zbudowany przez York Space Systems waży 150 kg i ma demonstrować możliwości obserwacyjne dla wojska.
  • SPARC 1 - CubeSat standardu 6U, na którym zamontowano zminiaturyzowaną testową awionikę i sprzęt radiowy oraz kamerę do testowania technologii świadomości sytuacyjnej na orbicie. Jest to wspólny amerykańsko-szwedzki projekt, współfinansowany przez podmiot Sił Powietrznych USA.
  • Falcon ODE - nanosatelita CubeSat 1U przeznaczony do kalibracji naziemnych urządzeń śledzących ruch satelitów. Projekt finansowany przez Siły Powietrzne USA.

Wszystkie fazy lotu rakiety przebiegły pomyślnie. Rakieta wykorzystała dodatkowy stopień Curie do precyzyjnego umieszczenia na orbicie. Nie podano dokładnych parametrów orbity jednak zgodnie z możliwościami rakiety, jest to jakaś niska orbita okołoziemska. To już drugi start rakiety Electron w 2019 roku. To kolejny przełomowy rok dla amerykańskiej firmy. W tym roku planuje ona przeprowadzenie jeszcze 16 misji. W drugiej połowie 2019 roku powinno zadebiutować też ich pierwsze stanowisko startowe w USA - w kosmodromie Wallops Flight Facility.

Na podstawie: Rocket Lab/NS

Na zdjęciu: Rakieta Electron na moment przed startem ze stanowiska LC-1 firmy w Nowej Zelandii. Źródło: Rocket Lab.